Prie ko čia LEAN ? (2)

Ankstesniame savo įraše pateikiau vieną atvejį, kai proceso LEANinimas kartais gali tapti užsakymo neįvykdymo (ir prarastų pardavimų) priežastimi. Pabaigoje pateiktas klausimas ką gi reiktų daryti kitaip šioje situacijoje, didelių diskusijų nesukėlė. Tačiau nuomones galima suskirstyti į keletą grupių:

  • Nereikėjo parduoti didelio sunkvežimio (laikome ryškiai didesnius pajėgumus)
  • Tiksliname prognozavimo algoritmą
  • Nieko nedarome.

Koks teisingas atsakymas ? Galbūt tokio ir nėra. Bet pasidalinsiu savo požiūriu į situaciją.

Įmonės tikslas yra uždirbti pinigus dabar ir ateityje. Tam būtina užtikrinti klientų poreikių patenkinimą geriau nei konkurentai. Bet nereikia būti idealiu. Jeigu paklausos situacija tokia, kaip grafike ir pikas nėra lengvai numatomas (pvz. tai nėra šampanas ir Naujieji Metai), tokiu atveju kompanijai yra per brangu tikėtis, kad kažkada kažkur bus (o gal ir nebus) pardavimų pikas. Juolab, kad prekės neturėjimas nėra gyvybės ar mirties klausimas. Didelis sunkvežimis tikrai dėl vieno piko neatsipirks. O apie geresnį prognozavimą nėra net ką kalbėti. Tiesiog pasižiūrėkite oro prognozes.

Dabar panagrinėkime šiek tiek kitokį paklausos išsibarstymą. Kur pajėgumai išlieka tie patys (3.5 tonos), o paklausos vidurkis – 2.3 tonos, tačiau ji svyruoja ir kartais šiek tiek viršija pajėgumus. Ar verta į tuos mažus šuolius reaguoti, ar juos ignoruoti ?

Lean_04

komentarų yra lygiai 16

  1. Mk

    Jei mano tiekėjas per beveik kiekviena piką susimautų – būčiau piktas. Tiekėjo vietoje kelčiau pajėgumus.

  2. Ar verta? Reikia skaičiuoti… Per mažai informacijos kad suskaičiuoti praradimus dėl perviršio ir didesnių resursų investavimo bei palaikymo kaštus. Jei svarbu, tai ir klientų pasitenkinimą arba reputaciją dėl galimo vėlavimo, kai paklausa viršija pajėgumus ir galima įvertinti pinigais.
    Gal paprasčiau mažas buferis? Juolab vidutinė paklausa gerokai mažesnė

    • Kęstuti, aš manau, kad informacijos yra pakankamai. Taip, galima būtų imtis domėn dar ir prarastų pardavimų finansinę vertę (įskaitant ir maržą), tačiau mano manymu, čia svarbiau yra kiti pačio įvardinti aspektai – klientų pasitenkinimas ir reputacija.
      O dėl mažo buferio – skirtingai nei atsargos, pajėgumų didinimas vyksta ne nuosekliai (keliais/keliolika procentų), o tam tikrais žingsniais. Juk negalima turėti pusantro minibuso.
      Beje, uždavinio sąlygoje klientai sprendžia sprendžia kiek atvežti. O aptariama įmonė tiesiog turi įvykdyti užsakymus ir išvežioti.

      • Galima turėt ne 1,5 minibuso, bet 2, o gal ir 3 šaldymo kablukus – juk didesnysis transportas ne visad pilnas važinėja (fūra grubiai, tariant nuo pietų turėtų tuščia važinėt – tai ekonomija jos ne itin gera tikriausiai gaunasi. Reikia skaičiuoti – kokie pikai, kokios užsakymo partijos, konkretaus transporto užkrovimo tempai ir t.t. ir pan – su dabartinėm normaliom ERP tą padaryt nėra sunku. Tuomet ir pristatymus galbūt galima būtų klientams smulkinti ir dažninti (dar klausimas – ar klientai už tikslesnį reagavimą į pikus pasiruošę papildomai mokėti – kuom negali būt pristatymo sąlygos siejamos su aplinkos temperatūra :)?). Kažkur analogišką pavyzdį nagrinėjęs buvau su gipskartonio plokštėm – vien gaminant jas per pusę mažesnes (technologiškai beveik jokio skirtumo), sumažėja jo pakrovimo sanaudos, padidėja pakrovimo tempas, efektyvesnis panaudojimas dėl mažesnių atliekų ir t.t. ir pan.

  3. Viena iš galimybių prekių pikui užvežti prieš tai, bet kad ne visi turi galimybių sandėliuoti prekes ypač jei pikas po kokių 2-3 savaičių. Ir dar čia reikia ne tik pristatančios kompanijos noro, bet ir perkančios.

    • ir toks atvejis pakankamai dažnas

      • Iš kitos pusės labai tikėtina, kad toks klientas bus ne vienas ir užvežimas iš anksto gali nepadėti. Galima tarkim prieš pikus pailginti darbo laiką ir padaryti papildomą reisą, galima samdyti papildomą automobilį tik tam kartui. Galima naudoti lengvąjį automobilį kurį gali nuomotis iš darbuotojo, nes papildomai reikia vežti tik kelis šimtus kg ir jei tai ne šaldytas produktas ar vata tai turėtų sutilpti. Kai paklausa viršys galimybes kokiu trečdaliu tada turbūt jau verta pirktis atskirą automobilį.

  4. Reikia turėti 2 automobilius po 2t. Kai užsakymų iki 2T, naudoti viena automobilį, o kai reikia abiejų – naudoti abu. Kai antras automobilis nereikalingas, už tas dienas nemokėti vairuotojui algos ir nepatirti išlaidų. Kaip tik specialiai tokiam atvejui yra naujame Darbo Kodekse įvestos „nenustatytos darbo apimties“ sutartys.

  5. Procentiškai pikai neatrodo dideli. Šioje situacijoje ieškočiau sprendimo iš kitos pusės. T.y. žiūrėčiau kaip iš šių pikų dar ir papildomos naudos gaut. Galbūt reguliuočiau paklausą.

    Pvz. “Atsiprašome, jei po 19 val. vakaro neberasite jūsų mėgiamų ledų. Mes ledus atsivežame nedideliais kiekiais kiekvieną rytą, kad pirkėjams galėtume pasiūlyti tik šviežias prekes” (juk 95% pirkėjų nežino, kad ledai gaminami visam sezonui iš anksto)

    arba “kviečiame koldūnus pirkti rytais, nes dėl didelio populiarumo, vakare jie jau būna išpirkti”
    :)

    • Todėl vakarais pas tave iš vis niekas nebeis, nes eis ten, kur visko yra.

      • Gera mintis. Gal tiesiog sutrumpinti darbo laiką viena valanda.

  6. Pasiūlyčiau pirkėjui lankstesnę kainą. Pvz., mažesnė vieneto kaina + pastovi dedamoji už kiekvieną vežimą.

    Iš grafiko matyti, kad paklausa stabili ir galimybes viršija reguliariai, be netikėtumų. Jeigu bus tinkamas stimulas, pirkėjas užsipirks ir sandėliuos papildomą kiekį, kuris išspręs pikų problemą. O jeigu nuspręs nesandėliuoti, dėl tinkamai paskaičiuotos pastovios dedamosios pardavėjas nepatirs papildomų nuostolių.

  7. Tarp kitko.

    „Pabaigoje pateiktas klausimas ką gi reiktų daryti kitaip šioje situacijoje, didelių diskusijų nesukėlė.“

    Jūsų „lentynos“ ilgai buvo tuščios. Skaitytojai turėjo pakankamai laiko pakeisti įpročius ir susirasti ką nors įdomaus kitur.

    • oi :)
      Nu taip negalima. Mūsų ginklais prieš mus pačius :)

  8. Skamba lyg reiktų turėti sutartį su CityBee arba tiesiog chalturščikais busų savininkais ir reikalui esant paskambint, kad ir didesniais kaštais, bet patenkinti paklausą pridedant papildomą resursą.

    Nors šiaip tie keli šimtai kg. piko metu tilpų ir į direktoriaus Audi Q7 bagažinę o kas nori pavairuoti Q7 visada atsiras.

    • Buvusioje gamybinėje įmonėje panašiai ir buvo. Esamas 3,5t sunkvežimis naudojamas kasdien, ekstra vežimams – pora “chalturščikų” pastoviai “on-line” visada pasiruošę važiuoti. Labai super ekstra atveju, kai reikėjo prekes pristatyti į Slovakiją ar tai Čekija – buvo panaudotas direktoriaus BMW. Pagaminta produkcija kraunama į bagažinę ir per pusdienį, naktį, pasiekė laimingą klientą.

Jūsų komentaras