Prie ko čia LEAN ?

Kaip jau rašiau anksčiau, praėjusią savaitę Verslo Žinios publikavo mano pastebėjimus dėl galimų ištuštėjusių ledų bei alaus šaldytuvų priežastys. Kai kurie komentatoriai netgi įžvelgė LEAN bažnyčios griovimą. Mano pastebėjimus apie griovimą perpublikavo netgi VZ.lt. (Tiesa, be nuorodos į Verslo Klasės straipsnį). Visgi keletas komentarų iš LEAN gynėjų (nors niekas nepuolė) stovyklos paskatino mane patęsti mano įžvalgas šia tema.

Štai komentatorius Prie ko čia LEAN? rašo:

Nepykite, bet LEAN čia visiškai niekuo dėta. Jei kažkokie konsultantai išaiškino, kad ir prognozavimo įrankiams bei profesionaliems Tiekimo grandinės specialistams (ne logistikos! – nepainiokite) reikia taupyti, tai nėra LEAN.
Yra šarlatanai, kurie painioja Tiekimo grandinės strategijas ir taktikas su LEAN metodologijomis. Jei kitąkart kas nors pasakys, kad dėl LEAN ar 5 S principų stringa tiekimo grandinė, nebeatverkite jam daugfiau durų :)

Vėliau, iš to pačio IP, komentatorius Prie ko čia LEAN (Final) rašo:

Gerbiamieji, sutarkime dėl terminų. Cituoju iš lean.lt: “Lean sistemos tikslas – naudojant mažesnius išteklius sukurti didesnę vertę klientui ir didinti savo konkurencinį pranašumą. Lean esmę geriausiai nusako du pagrindiniai principai: nuolatinis tobulėjimas ir nereikalingų veiklų (nuostolių) šalinimas”.

Tai va, gerbiami skaitytojai, būtent dėl šito apibrėžimo LEAN čia tiesiogiai „prie ko“. Leiskite paaiškinti plačiau.

Tarkime, kad yra logistikos-distribucijos įmonė, kuri prekiauja vienu produktu – vieno tipo šaldytu produktu. Kiekvieną dieną ta įmonė parduoda ir turi išvežioti vidutiniškai 2.5 tonos to produkto. Įmonė turi 10 tonų krovininį automobilį, kuriuo kasdien išvežioja produktą klientams. Įmonės pardavimai padieniui pateikti grafike.

Lean_01

Įmonės vadovas, pasiskaitęs knygų, straipsnių, sudalyvavęs konferencijose nusprendžia diegtis LEAN įmonėje. Pasikviečia konsultantą, kuris visiems darbuotojams pristato LEAN principus – nuolatinis tobulėjimas ir nereikalingų veiklų (nuostolių) šalinimas. Darbuotojai, įkvėpti konsultanto ir skatinami vadovo generuoja įvairiausias tobulinimo idėjas.

Ir štai, vieną dieną kažkuriam iš darbuotojų kyla mintis, kad 2.5 tonos vežioti 10 tonų krovininiu automobiliu nėra ekonomiška. T.y. klientas gi nemoka už pustuščio važinėjimą ir šaldymą. Grafike pavaizduotas vežamas kiekis ir pervežimo pajėgumai.
Todėl pasiūloma tobulinimo idėja (kartais vadinama KAIZENu) – parduoti šį automobilį ir nusipirkti minubus‘ą-šaldytuvą, kuris puikiai gali vežti iki 3.5 tonos. Toks pokytis leis sutaupyti išlaidas dėl mažesnio tonažo bei mažesnio šaldymo tūrio.

Lean_02

Ar tai yra mudos mažinimo veiksmas ? TAIP ! Ar tai atitinka LEAN pagrindinius principus ? TAIP !

Bet ar tai verslo požiūriu teisingas sprendimas ? Sprendžiant iš turimos informacijos – TAIP. Ir tą daro daugelis įmonių (ne tik logistikos, bet ir gamybinių).

Tačiau visai netikėtai įvyksta žymus paklausos šuolis. Dėl išorinių priežasčių – pvz. ilgas Joninių savaitgalis, ir (skirtingai nei įprasta) labai karštas – paklausa išauga 4 kartus. Tokį paklausos šuolį, atsižvelgdami į labai sudėtingus algoritmus, kurie priklauso nuo oro prognozių, sužinojo įmonė prieš keturias dienas. Pajėgumų/paklausos grafikas pateiktas žemiau.

Lean_03

Ir staiga, vietoje įprastų 2.5t reikia išvežioti 10t. O įmonės minibus‘as gali išvežioti tik 3.5t. Žinoma, galima imtis įvairių priemonių žalai (prarastiems pardavimams) mažinti, tačiau labai tikėtina, kad kažkas tikrai negaus tiek kiek užsisakė prekių.
Taigi, LEAN netgi labai „prie ko“ kad pritrūko prekių. Ne Tiekimo grandinės strategijos ir taktikos, o tik logistikos procesų LEANinimas tapo tuščių šaldytuvų priežastimi mūsų nagrinėjamame pavyzdyje.

Aš manau, kad šioje vietoje verta padaryti pauzę ir palikti vietos diskusijoms apie tai, ar teisingai čia buvo diegtas LEAN, ar visgi čia ne LEAN, ir ką šioje situacijoje reikia daryti kitaip.

O aš po keleto dienų pateiksiu savo versiją, ką šioje situacijoje reikėjo daryti kitaip.

komentarų yra lygiai 5

  1. Situacija nevienareikšmiška, kaip ir pats gyvenimas.

    Tarkim, su tokiu pardavimų šuoliuku verslininkas dar nebuvo susidūręs ir neįtarė, kad taip gali būti. Vadinasi, ką tik pagavo „juodąją gulbę“. Dabar žinos. Pamokos kaina – negautas per piką pelnas.

    Pamoka išmokta, ką daryti? Valdyti naujai atsiradusią riziką. Galima vėl nusipirkti 10t sunkvežimį ir gainioti pustuštį visus metus arba rasti kas garantuotai piko metu galės pagelbėti arba nusipirkti draudimą [jei tokiai situacijai būna] arba žvėriškai užkelti kainą (lentynos juk tuščios, vadinasi nėra konkurencijos) arba dar ką nors sumastyti…

    Klausimas ar suklydo taip susiLEANindami? Jeigu 10t sunkvežimio eksploatavimas lyginant su 3,5t kainuoja brangiau negu gaunamas pelnas piko metu, viskas tvarkoj. Belieka sugalvoti kaip pasiimti papildomą pelną neprisidarant jį viršijančių išlaidų.

  2. O kodėl negalima turėti 10t ir 3,5t sunkvežimių, jei 10t sunkvežimis atsirado anksčiau už 3,5t? Kasdieniams darbams naudoti 3,5t, o esant būtinybei 10t.
    P.S.: neesu joks LEAN ekspertas, tai nekalkit manęs prie sienos jei tai yra kažkas iš LEAN for beginners.

    • Ir laikyti visus metus 10t. sunkvežimį, kuris dirba tik 3 dienas per metus ?

      • Taip, jei tai tampa kertine problema. Likusį laiką galima nuomoti sunkvežimį…

  3. […] savo įraše pateikiau vieną atvejį, kai proceso LEANinimas kartais gali tapti užsakymo neįvykdymo (ir […]

  4. […] proceso efektyvumą, kuri prasidėjo nuo VZ.lt straipsnio. Diskusijos pradžią rasite čia. Antrasis įrašas sulaukė daugiau komentarų. Matyt yra tiesos  Kiro pastebėjime, kad […]

  5. Pateiktas pavyzdys puikiai aprašo situacijas, kai verslas nenori ar tiesiog nemoka planuoti nenumatytų pokyčių, susijusių su išaugusiais užsakymais. Sutartis su išoriniu logistikos partneriu, kuris staigiai galėtų perimti papildomus užsakymus ir juos pristatyti laiku, palengvintų šį procesą ir taptu saugikliu tokiais atvejais.
    LEAN pati savaime nėra blogai, tačiau kaip ir bet kuri kita metodologija (religija?) kartais taikoma aklai, neatsižvelgiant nei į vidinius ar išorinius veiksnius, įmonės kultūrą it t.t.

Jūsų komentaras