Biudžetavimas 2016: jamam biudžeto failą

Budget_template

Bedėliojant savo firmos kitų metų biudžetą, galvon šovė idėja suteikti nedidelę dovanėlę kai kam iš jūsų. Dovanėlė aktuali darbdaviams beigi viršininkams, planuojantiems savo padalinių ar kompanijų kitų metų pajamas ir išlaidas, ir bedarant tai išradinėjantiems dviratį.

Tingintiems skaityti – čia yra laiko patikrintas biudžeto rengimo failo šablonas, siųskitės ir biudžetuokitės į sveikatą!

Kadaise, prieš 15 metų, dirbau vienoj didelėj PanBaltic IT įmonėje, kurios valdyboje sėdėjo estai ir latviai, ir besėdėdami visaip kaip diegė šiuolaikinį menedžmentą. Vienas iš puoselėtų valdymo įrankių buvo metinis biudžetavimas ir vėliau jį sekantis kas mėnesinis lyginimas su actual’u. Pats biudžetavimo procesas mums, padalinių vadovams, kėlė nemenką stresą, mat suplanuoti tekdavo ne tik išlaidas, kurias nesunku numatyti, bet ir pajamas – užrašytas kažkur rinkos neapibrėžtumuose šakėmis ant vandens.

Mes, padaliniai, norėdavome kelti algas savo žmonėms, motyvuoti juos lizinginėmis Hondomis ir Nissanais (o save, žinoma, Saab95 arba Mazda6), ir galėdavome priplanuoti bilenkokių išlaidų, su sąlyga, kad išlaikysime, jei gerai pamenu, 10% grynąjį pelningumą. Pastarajam pasiekti tekdavo pripaišyti būsimų pajamų, o šias tekdavo apsiginti prieš savo PanBaltic bosą arba valdybos narį, jei pats būdavai tas PanBaltic bosas. Nepavykus įrodyti, kad gausi žadamas pajamas, tekdavo mažinti išlaidas – atsisakyti samdyti žmonių, braukyti premijas, Hondas ir Nissanus, ir kirpti marketingo išlaidas.

Šiandien biudžetavimosi procesas įmonėse beveik nepasikeitęs nuo tuolaikinio menedžmento laikų. Padalinių vadovai gauna kažkokį failo šabloną, jį pildo, o aukščiausia valdžia peržiūri ir rekomenduoja skaičius pagerinti. Pagerinti skaičiai tampa padalinių vadovų įsipareigojimu kitiems metams ir vargas tam, kuris “nevykdo biudžeto”.

Tiesa, kai kurios įmonės apskritai biudžetavimo atsisakiusios. Pavyzdžiui, “Norfa”:

„Palyginkime mūsų ir konkurentų parduotuvę. Mes neturime biudžeto, o konkurentai turi. Ar konkurentai, turėdami biudžetą, tarkime, elektrai išleis mažiau? Lempa degs ir su biudžetu, ir be jo. Aš nematau tikslo leisti pinigus beprasmiam darbui“, — įsitikinęs p. Dundulis.

Žinoma, jei biudžeto rengimo sąnaudos (čia kai krūva vadovų gruodį nekelia ragelių ir neatsako į kolegų ir klientų emailus, “nes užsikasę biudžetuojasi”) neduos naudos, t.y. jei būsimų pajamų ir įsipareigojimų žinojimas nepadės priimti teisingesnių sprendimų, tai biudžetas velniop nereikalingas. Buhalterija ir taip gali kiekvieną mėnesį (arba dažniau) ištraukti duomenis ir keliais skaičiais nurodyti, kaip jums (n)einasi.

Tačiau jei nors pora iš žemiau nurodytų sąlygų aptinkamos jūsų firmoj, geriau vis tik biudžetą pasidaryti:

  • cash flow jūsų bizny yra įtemptas, pavyzdžiui, pinigai įkrenta nereguliariai, pabaigus konkrečius projektus (tuo tarpu fiksuotos išlaidos įkrenta reguliariai);
  • teisingų naujų žmonių suradimas yra 3-6 mėn. reikalas, tad norint sinchronizuoti laike HR pajėgumų praplėtimą su tų pajėgumų pardavimais, būtina inicijuoti žmonių paiešką beigi juos priimti apmokymams dar nepardavus pajėgumų;
  • norite sinchronizuoti laike įmonės finansinę sėkmę su atlyginimų kėlimu darbuotojams (ar premijomis), ir duoti jiems konkrečius pažadus (“jei pralaidumą padidinsime ant 1M, premijoms atseikėsim 0,2M) beigi reguliariai stebėti progresą;
  • jums dirbantys padalinių vadovai ar šiaip vadybininkai mėgsta pašnekėti, kaip ateity viskas bus faina, tačiau vis dažniau įžvelgiate spragų atsakant už savo žodžius;
  • investuojate svetimus pinigus, ir tie svetimi žmonės nori tiksliai žinoti, kaip bus naudojami jų pinigai dar iki tol, kol ne vėlu (pasitaiko savininkų, kuriuos išlaidos domina ir tuo atveju, kai leidžiami savi pinigai).

Jei nuspręsite biudžetą daryti (o gal jį darotės jau keliolika metų iš eilės), rekomenduoju naudoti žemiau rodomą 15 metų senumo failą. Tos firmos nebėra, tačiau buvę padalinių vadovai, kurių absoliuti dauguma tapo įvairių sričių CEO, iki šiol naudoja šitą failą ar jo adaptacijas savo firmose. Žinoma, jeigu turite geresnį biudžetavimo failą – pasidalinkite nuoroda komentaruose!

Atmintinė tiems, kas biudžetuosis pirmą kartą:

  • pajamos rašomos su pliusu, išlaidos – su minusu;
  • visos pajamos ir išlaidos rašomos be PVM. PVM’as yra valstybės biznis – tegu valdžia jį ir biudžetuojasi;
  • investicijos rašomos su pliusu;
  • atlyginimai rašomi “ant popieriaus” (darbdavio “Sodrai” yra atskira automatinė eilutė);
  • product pas jus gali būti produktas, produkto kategorija, projektas, paslaugėlė;
  • nebūtina rašyti labai tikslių skaičių, kur jie nežinomi. Laikykitės “about right” principo, kai it is better be about right than precisely wrong;
  • jeigu turite keletą griežtai išreikštų padalinių, tokį failą turėtų užpildyti kiekvienas padalinys, o duomenis iš kelių failų turėtumėte susirinkti į vieną bendrą failą. Šitas failas, kurį nusisiurbsite, subalansuotas nedidelėms beigi paslaugų, projektų firmoms;
  • firma, kurios failo pagrindu sukurtas šitas failas, užsiiminėjo IT paslaugomis ir sprendimais (projektais) – tad pasimodifikuokite pagal save tas specifines vietas, kad jos geriau atitiktų jūsų biznį. Būtų nuostabu, jei savo patiunintais failais pasidalintumėte komentaruose.

Linkiu gero biudžeto ir dar geresnio jo išpildymo!

komentarų yra lygiai 2

  1. Ačiū!

  2. […] sąlyga, kad 2016 Q1 esame susibiudžetavę priimti į komandą 5 naujus talentus ryšium su plėtra į užsienius, galbūt turėtumėte ką […]

  3. Sveiki,
    Šis šablonas – tai tik viena iš įmonės biudžeto plano dalių – apima tik PN ataskaitą, nėra balanso, pinigų srautų. Naujokams pradiniame etape šis šablonas pravers, tačiau kas rimtai užsiima biudžetų kūrimu (menu), pasiges minėtų dalių.
    Sėkmės

Jūsų komentaras