Naujametė skaidrumo dovanėlė politinėms partijoms

Naujieji metai smagūs tuo, kad kaskart turi prabėgti šiek tiek laiko, kol prisitaikoma prie pasikeitusių taisyklių. Dauguma įstatymų įsigalioja nuo metų pradžios, ir dėl to tampa naujametine dovanėle – vieniems laukta, kitiems – nelabai.

Prezidentė ir Seimo nariai po politine eglute turi dar vieną neišpakuotą dovanėlę. Tikėjausi, kad spauda išpakuos, bet kadangi ji to nepadarė, išpakavimo reikalų imamės mes.

Kaip jau buvo pranešta, nuo sausio 1 d. įsigaliojo naujas LR Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymas, kuris:

uždraudė juridiniams asmenims aukoti partijoms. Seimas dar griežčiau, nei siūlė prezidentė, nustatė ribojimus aukotojams – parlamente į projektą įrašyta nuostata, kuri aukoti partijoms draudžiama ir fiziniams asmenims.

Tačiau palikta galimybė fiziniams asmenims aukoti partijoms ir kandidatams per rinkimus, t.y. politinės kampanijos dalyviai galės priimti fizinių asmenų aukas. Tuo pačiu maksimali leistina auka sumažinta nuo 20 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčio (VMDU) dydžių iki 10 VMDU (nuo maždaug 40 tūkst. iki 20 tūkst. litų).

Įstatyme šitie finansavimo šaltiniai išvardinti papunkčiui:

3. Nuolatiniai politinės partijos finansavimo šaltiniai yra:

  • 1) politinės partijos nario mokesčiai;
  • 2) valstybės biudžeto asignavimai;
  • 3) (neteko galios) nuo 2012-01-01;
  • 4) lėšos, politinės partijos gautos iš šio įstatymo 13 straipsnyje nurodytos kitos jos veiklos;
  • 5) (neteko galios) nuo 2012-01-01;
  • 6) Lietuvos Respublikoje registruotų bankų paskolos politinei partijai;
  • 7) palūkanos už banko sąskaitoje esančias lėšas;
  • 8) nuolatinio Lietuvos gyventojo savanoriškai skiriama 1 procento dydžio sumokėto metinio pajamų mokesčio dalis.

(…)

8. Politinės partijos politinės kampanijos finansavimo šaltiniai yra:

  • 1) politinės partijos lėšos, gautos iš politinės partijos finansavimo šaltinių ir naudojamos partijos, partijos iškeltų kandidatų sąrašų ir partijos iškeltų kandidatų politinėms kampanijoms finansuoti;
  • 2) politinės kampanijos laikotarpiu politinės partijos gaunamos pagal šį įstatymą turinčių teisę aukoti fizinių asmenų aukos politinei kampanijai;
  • 3) politinės kampanijos laikotarpiu politinės partijos iš Lietuvos Respublikoje registruotų bankų gaunamos paskolos;
  • 4) palūkanos už politinės kampanijos sąskaitoje esančias lėšas.

Su sąlyga, kad iš privačių asmenų kažinko nesurinksi, visos partijų viltys dedamos į biudžetinį finansavimą. Ta proga:

Uždraudus juridinių asmenų aukas partijoms siūloma didinti biudžetinį finansavimą, Kitų metų biudžeto projekte tam numatyta apie 20 mln. litų vietoje anksčiau planuotų 5,5 mln. litų.

Žodžiu, negailėkim partijoms biudžetinių pinigų.

Nes, kaip minėjau, yra viena dar neišpakuota kalėdinė dovanėlė.

Išpakuokim.

Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnis be kita ko nustato:

2. Viešasis ar privatusis juridinis asmuo (išskyrus valstybės ar savivaldybių valdymo institucijas) yra perkančioji organizacija, jeigu visa ar tam tikra jo veiklos dalis yra skirta specialiai viešiesiems interesams, kurie yra nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio, tenkinti ir atitinka bent vieną iš šių sąlygų:

1) jo veikla yra daugiau kaip 50 procentų finansuojama iš valstybės ar savivaldybių biudžetų arba kitų valstybės ar savivaldybių fondų lėšų, arba kitų šioje dalyje nustatytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų lėšų.

Taigi jei politinė partija daugiau kaip 50 % savo lėšų gauna iš biudžeto, vadinasi, ji yra perkančioji organizacija. O kai ji yra perkančioji organizacija, tuomet ji viską privalo pirkti pagal Viešųjų pirkimų įstatymą. Nori lankstinukų ir kalendoriukų? Nori vėliavėlių? Nori naujo tinklapio? Nori pasamdyti reklamos planavimo agentūrą? Visais atvejais organizuoji viešąjį pirkimą. Arba perki per CPO, jei tai mob. ryšys, kanceliarinės ar kokios kitos tipinės paslaugos.

Su sąlyga, kad 2012-ieji – rinkimų metai, galima tikėtis daugybės viešųjų pirkimų. Ir žinoma, bylų teismuose, nes ne visi lankstinukų gamintojai sutiks su pralošto konkurso rezultatais. Žinant, kiek ilgai trunka tokios bylos, galima tikėtis, kad partijos pirmuosius rinkiminius viešuosius pirkimus paskelbs jau netrukus. Juk niekam nesinori rinkimus sutikti be vėliavėlių.

Ar galima partijai išvengti tapimo perkančiąja organizacija? Žinoma. Tereikia iš fizinių asmenų surinkti vienu litu daugiau, nei gausi iš valstybės biudžeto.

Nelengva užduotis, kai valdiški milijonai ranka pasiekiami.

Šių metų Seimo rinkimai bus ne tik patys skaidriausi, bet ir patys atviriausi lietuviškam verslui. Jei gaminate lankstinukus, vėliavėles, piešiate banerius ar vežiojate (rinkėjus) autobusu – sekite skelbimus.

komentarų yra lygiai 14

  1. Manau, kad partijos nesilaikys šio viešųjų pirkimų įstatymo punkto. Įdomu, kaip jos jį apeis?

  2. Vo, laukime esminių pagerėjimų viešųjų pirkimų sektoriuje – patys išbandę juk ims gerinti, ane? 😀

  3. Audrius

    Labai gerai!!! Tik gaila kad jūsų tiražas manau per mažas šiai gerai žiniai plačiau pasklisti.. Gal broliai blogeriai?

  4. Audrius

    Ir dar.. O kas kontroliuos kaip laikomasi įstatymo raidės? Visuomenė, t.y. rinkėjai? Per sekančius rinkimus pareikš savo kontrolės išvadas? O gal “tradicinė” žiniaskalaida? Gal kas gali pasiūlyti kokį efektyvų kontrolės mechanizmą?

  5. ogogogogogo!!! arba skubos tvarka bus VPĮ pataisa, arba bus šou nepakartojamas, kai konkurentų UAB’ai automatu taikys geriausias viešųjų pirkimų skundų, pretenzijų ir ieškinių į teismus praktikas 😀

  6. Kad politinės partijos tapo biudžetinėmis organizacijomis ilgaiir nuobodžiai buvo triūbijama spaudoje.

    O kad joms galio viešųjų pirkimų taisyklės.. itariu partijos pačios “pražiobsojo”.

    Apeiti viešųjų pirkimų konkusą nėra labai sudėtingą.. skylių ten daugiau nei ubago maiše. Nebent, kaip Liutauras pastebėjo, konkurentai imsis sabotažo. Tuomet bus tikras šou.

    Laukiam.

  7. Jonas

    Nesitikėjau, kad taip naujieji smagiai prasidės. Jau pusdienį vaikštau išsišiepęs. Laukiu nesulaukiu viešulųjų pirkimų pradžios. Kas galėjo pagalvoti, kad 141 šitaip pasimaus :)

  8. suliko

    Perkančioji organizacija: “…jeigu visa ar tam tikra jo veiklos dalis yra skirta specialiai viešiesiems interesams, kurie yra nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio, tenkinti..”
    Politinės partijos samprata: “…tikslas – tenkinti savo narių politinius interesus, padėti išreikšti Lietuvos Respublikos piliečių politinę valią, siekti dalyvauti įgyvendinant valstybės valdžią ir savivaldos teisę”

    +

    Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija tvirtina perkančiųjų organizacijų sąrašus.

    žr. “viešųjų interesų” apibrėžimą ir santykį su formuluote “savo narių politinius interesus”.

  9. […] commonsense.lt pastebima, kad pagal Viešųjų pirkimų įstatymą, organizacijos, kurių veikla daugiau kaip 50 […]

  10. A

    Panašu, kad IQ.lt jau pasharino.

  11. […] tinklaraštininko pastebėjimas, kurį netruko pasigauti žiniasklaida, privertė susizgribti ministerijas – jos aiškinsis, ar […]

  12. rapolas

    Aciu uz puikia dovanele, kuria ispakavote mums. Dabar lauksime graziausio scenarijaus. Idomu ka jie prisigalvos. Tikiuosi bus dar geriau gyventi letuvoje!

  13. Jonas

    Šiaip siūlau atkreipti dėmesį, kiek dabartinių seimo narių po įstatymo priėmimo įsteigė įvairių labdaros ar kitokio plauko fondų. Štai ten juridiniai asmenys ir aukos… Tiesiog vienmandatėse apygardose išrinkti nariai bus įtakingesni negu iki šiol, bet ir bardako bus daugiau

  14. Mauras

    tai, kad partijos nebebus šeriamos verslo, yra nerealus pasiekimas, jei kalbėti apie ilgalaikę šalies perspektyvą.

    Šis klausimas buvo ankstesnių seimų minkomas 10 metų (!), kai tuo tarpu estai uždraudė verslui finansuoti partijas dar 2003 m. Palyginkime jų politinę sistemą ir korupcijos suvokimo lygį su savo, komentarų nereikia.

    Buvo 3 politinių partijų ir kampanijų finansavimo įstatumo projektai, pateikti 2008 m.: adamkaus, teisingumo ministro, ir seimo narių grupės. Visi siūlė uždrausti finansuot partijas iš verslo. Bet, žinote, anas seimas nebespėjo, stojo krizis, ir 2009 m. pradžioje visos graužinienės su bradauskais (nes pagrindinis komitetas šiam įstatymo projektui buvo Audito, t.y. valdomas opozicijos) iš tų 3 projektų padarė ketvirtą, kuriame… nuostatos dėl draudimo finansuoti partijas nebeliko, viskas baigėsi diskusija, ar leisti ir kiek reklamuotis partijoms per TV.

    Ačiū DG už projektą ir nuoseklų jo stūmimą (ko adamkus nedarė visai), ir valdantiesiems, kurių balsais buvo priimta, kad užteko sveiko proto ir kiaušų neišsigąst pajamų sumažėjimo. Nes iki šiol seimo rinkiminiai metai – tai dešimtys milijonų, “investuojamų” į partijas, ir tai vien oficialiai. Kiek eidavo per juodąsias kasas, galima tik įsivaizduot, prisiminus agurkicho 20 mln. juodosios buhalterijos istoriją, ir zuoko bėgimo į varšuvą atvejį, kai STT padarė kratas partijų būstinėse, po ko Junokas “sisteminio” adamkaus buvo atleistas. Zuokas ne tas, kuris išsigąstų dėl smulkių sumelių, taigi, paskutinių 2 seimo rinkimų metais injekcijos mano vertinimu siekdavo arti šimto milijonų . Kitas “sisteminis” bielinis beje ir po įstatymo priėmimo aiškina kaip po draudimo imti pinigus iš verslo sumažėjęs finansavimas blogai atsilieps partijoms ir šaliai.

    Visuomenei ir šaliai, politinei sistemai tai pokytis, kokių nebuvo jau seniai. Visi viešųjų pirkimų niuansėliai – įdomūs, bet smulkmenos. Apėjimų gali būti, bet visa tai jau ant legalumo ribos, galima sutvarkyti. Svarbu, kad persivertė pati nuostata.

  15. A

    2012.03.13 10:35 |Kategorija: Lietuvos verslas
    Seimas priėmė pataisas, kurios partijoms leidžia pirkti be viešųjų pirkimų
    Vilnius, kovo 13 d. (BNS). Seimas antradienį priėmė Viešųjų pirkimų įstatymo pataisą, kuri partijoms daro išlygą ir leidžia prekes bei paslaugas pirkti neorganizuojant viešųjų pirkimų.

    Už įstatymo pataisą balsavo 91 Seimo narys, prieš buvo 15, susilaikė 17 Seimo narių. Prieš pataisas balsavo arba susilaikė Liberalų sąjūdžio ir Krikščionių partijos frakcijos bei pavieniai kitų frakcijų atstovai.

    “Seimas ką tik padarė taip, kad partijos negali nusipirkti centrinėj pirkimų organizacijoj pigiau, aš manau, kad Seimas čia padarė didžiulę klaidą ir aš tikiuosi, kad prezidentė vetuos”, – po balsavimo replikavo konservatorius Naglis Puteikis.

    Prieš pataisas balsavę liberalai tuo tarpu sakė prieštaraujantys ne pačiam pirkimų principui be konkurso, o tam, jog išlyga daroma išskirtinai partijoms. “Mes manom, kad nekorektiška daryti išimtį tik sau, kai yra daug problemų su viešaisiais pirkimais ir ydų, mes manom, kad kompleksiškai reikia spręst pataisas, bet mums patiems išspręsti tik savo problemas, neatsižvelgiant į visuomeninių grupių, kurios susiduria su įstatymo ydomis, tikrai nebuvo geras žingsnis”,- sakė Liberalų sąjūdžio atstovas Algis Kašėta.

    Pataisos numato, kad politinių partijų ir politinių kampanijų dalyvių vykdomiems pirkimams nebūtų taikomos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, jog daugiau kaip 50 proc. iš valstybės biudžeto finansuojamas juridinis asmuo prekes ar paslaugas turi pirkti per viešuosius pirkimus.

    Parlamentarai argumentuoja, kad viešiesiems pirkimams taikomi terminai yra nesuderinami su politinės kampanijos terminais, be to, atsižvelgiant į procedūras ir terminus yra galimi ir tiekėjų piktnaudžiavimai, keliantys grėsmę politinei kampanijai.

    Viešųjų pirkimų įstatymą parlamentarai keičia po to, kai uždraudus verslui remti partijas, biudžeto dotacijos dalis taps pagrindiniu partijų finansavimo šaltiniu. Nuo sausio įsigaliojusios pataisos draudžia partijoms priimti fizinių ir juridinių asmenų aukas, o politinės kampanijos dalyviams leidžia priimti tik fizinių asmenų aukas.

    Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), įvertinusi partijas nuo prievolės rengti viešuosius pirkimus atleisiančio įstatymo projektą, jį sakė esant ydingu korupciniu požiūriu. STT teigia, kad partijoms netaikant minėtų nuostatų būtų sudarytos prielaidos nepakankamai skaidriai naudoti valstybės biudžeto lėšas.

    politika@bns.lt
    +370 5 239 64 16

  16. […] dilemą* ir naujametę skaidrumo dovanėlę Seimo partijos išsprendė pasirinkdamos D štrich variantą: padaryti išimtį politinėms […]

Jūsų komentaras