Ar galėtumėte pavežti? Ne, vežu tik kaimynus

Įtariu, kad daugelis jūsų taip pat pat pavežėjate tranzuotojus. Kadaise, mokykliniais metais, tokiu būdu keliaudavom prie jūros ar šiaip maldavomės po Lietuvą. Tai koks gezas paima į niauktą silkę, kurioje garso kolonėlės vietoje galinių sėdynių, tai pas dieduką į vežimą įsiropščiam – visais atvejais nuotykiai garantuoti.

Todėl dabar visuomet stoju, jei kas neįtartinas stabdo. Aišku, nuotykių su manim kaleiviai beveik nepatiria, bet kelionė vistiek sutrumpėja. Kurį laiką teko reguliariai važinėti iš Vilniaus į Mažeikius: pervežiau kelias dešimtis žmonių. Studentus – ilgas distancijas, suvargusias moterėles – trumpesnes (iki rajono darbovietės – “Maximos”). Manau, panašia veikla užsiima daugiau vairuotojų.

Vieni paveža už dyką, ne dėl pinigų. Kiti paveža už kapeiką, kad su keleiviu pasidalintų kelionės išlaidas, taigi sutaupytų.

O štai treti veža už suderėtą atlygį. Jie ima ne pakeleivius, o keleivius, lyg kokie tarpmiestiniai taksistai. Ir, sako, atiminėja klientus iš legalių vežėjų – tarpmiestinių autobusų.

Ir štai tokie legalūs autobusai pasiskundžia VMI ir policijai. Padaromas reidas.

Balandžio 12 dieną Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) pareigūnai kartu su Šiaulių apskrities VPK ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnais organizavo bendrą patikrinimą. Tądien Kuršėnuose ryte, o Šiauliuose pavakare buvo tikrinami gyventojai, kurie savo automobiliais vežė pakeleivius.

Iš viso tą dieną buvo užfiksuoti 37 pažeidimai: 21 atvejis Šiauliuose ir 16 – Kuršėnuose.

Rašo, kad reidas pasiteisino:

legalių vežėjų autobusų reisai tarp Šiaulių ir Kuršėnų tapo pilnesni, o neleistinoje vietoje lengvieji automobiliai nebestoja ir keleivių nebeveža.

Be to, buvo pravesta šviečiamoji priemonė:

„Buvo nuspręsta įspėti tuos žmones, paaiškinti, kad, jeigu jie nori vykdyti tokią veiklą, ją reikia įregistruoti“, – apie atliktos stebėsenos esmę Alfa.lt sakė Z. Brazaitienė (VMI atstovė).

Taigi norint legaliai vežti keleivius, reikia registruoti individualią veiklą ir nuo gautų metinių pajamų mokėti 15 proc. mokestį.

O kaip su pakeleivių pavežėjimu? Na, su tom dviem pirmosiom pavežėjų grupėm? Į kurias, beje, patenka ir visi šių ir panašių saitų dalyviai:

Beje, apie vieną tokių projektų Vilniaus m. savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjas prieš porą metų atsiliepė štai taip:

„Mūsų žiniomis, 98 proc. vilniečių, turinčių automobilius, jais važinėja vieni, todėl šis projektas yra labai sveikintinas. Esame siūlę žmonėms jungtis ir į darbą važinėti ne po vieną, tačiau priversti kažką įsisodinti į savo automobilį negalime. Džiugu, kad žmonėms patiems ateina sąmoningumas.“

Deja, bet už tokį sąmoningumą gali gauti per galvą valdiška kuoka. Priežastis – tarpmiestinių autobusų ir tarpmiestinių mikriukų nesugebėjimas sukonkuruoti su lengvųjų automobilių nelegalais.

Kodėl jiems nepavyksta sukonkuruoti? Juk mikriukas gali paimti kelis kartus daugiau žmonių, nei lengvoji mašina. Autobusas juolab. Turėtų veikti masto ekonomija, nebent… mikriukai verčiami važinėti pagal rajono valdžios nustatytą grafiką kas 10 minučių, taigi, pustuščiai. Tai gal savivaldybė (ar kas ten sprendžia) galėtų pagelbėti vežėjams praretindama grafiką ir sumažindama mudos kiekį? Atitinkamai vežėjai sumažintų bilieto kainą, nes patirtų mažiau išlaidų. O studentas ar babytė galės rinktis, ar laukti 20 minučių legalaus pigesnio maršrutinio taksi ar autobuso, ar dabar sėsti į brangesnį nelegalo pasatą.

Beje, būtų labai įdomu palyginti, kokiomis kainomis veža legalai ir nelegalai. Pakomentuokite, jei kas iš skaitytojų važinėjate.

O dabar grįžkime prie tranzuotojų aptarnavimo veiklos. Skaitome:

Darius Buta, Valstybinės mokesčių inspekcijos Viešųjų ryšių skyriaus vedėjas, portalui Alfa.lt patvirtino, kad, jeigu, tarkime, kaimynai ar draugai išties susitaria kartu važiuoti vienu automobiliu ir netgi pasidalija išlaidas degalams, nuo to mokestinių prievolių neatsiranda.

Ir atkreipiame dėmesį, kad per reidą:

Sustabdyti vairuotojai sakydavo, kad automobilyje sėdintys žmonės yra jų draugai ar bendradarbiai, tačiau paprašyti įvardyti juos vardu ir pavarde, sutrikdavo ir pripažindavo, kad paėmė pakeleivius.

Taigi man neaišku. Jei pamatau tranzuojančią kaimynę, tai galiu sodintis. O jei su kaimyne yra jos draugė-nekaimynė, tai turiu atsisakyti ją priimti į savo limuziną? O jei įsisodinu ilgakoję geltonkasę, bevažiuodamas sužinau jos vardą ir pavardę (nu ir telefoną), ir mes susidraugaujam šeimomis (VMI terminais šnekant, tampam draugais), tai mokestinė prievolė neatsiranda? O kas patikrins draugystės stiprumą – VMI ar policija? O bendradarbis, kurį VMI pavežti leidžia, tai čia turi būti tos pačios darbovietės darbuotojas, ar gali dirbti dukterinėje firmoje? O klientą pavežti galima, ne? O jei klientas apmoka visas kelionės išlaidas?..

O jei visas ekipažas tvirtina neprisilietę prie pinigų?

Būtų nuostabu, jei Darius Buta ar koks kitas VMI įgaliotinis paaiškintų žmonėms, užsiimantiems tranzuotojų vežimo savanoriška (neapmokama) veikla, ar jie gali tęsti savo keistą įprotį. T.y., ar VMI supranta, kad tarp nepažįstamų žmonių gali rastis nekomercinių santykių – bendradarbiavimas? Kad žmonės šiais laikais mainosi glaudėmis, dovanoja dujines vyrykles bei vis dar balsuoja pakelėse vengdami komercinių vežėjų.

Ar nenutiks taip, kad vieną dieną pasiskųs, tarkime, “Lietuvos geležinkeliai”, ir VMI su policija reaguodami surengs naują reidą? Juk gal tranzuotojas = prarastos traukinio pajamos.

komentarų yra lygiai 22

  1. Edgaras

    Na čia gal kiek sutirštintos spalvos. Reidas nukreiptas prieš sistemingai keleivius vežiojančius “dušmanus”, kurie tą daro pilną darbo dieną, tarpusavyje suderinę grafikus. Seniau teko važinėti maršrutu Kaunas – Jonava, tai tada buvusio “Kauno” kinoteatro aikšteleje “dušmanus” vaikydavo specialiai tam pastatytas apsauginis.
    Manau esminis kriterijus yra “atlygintinai” ar “neatlygintinai” vežami keleiviai. Niekas nebaus tranzuojančius vežančių, su kaimynais besikooperuojančių varruotojų. Ąrba statybininkų brigados autobusioko vairuotojo, surenkančio darbuotojus vykti į objektą.
    Nepanikuokim :)

    • Taip, kai tirštesnės spalvos – ryškiau matosi :)
      Štai kas ištryškėja: 1) dušmanai turi kažkokį konkurencinį pranašumą, ne tik mažesnius kaštus dėl pajamų mokesčio nemokėjimo, 2) pagal reido kriterijus, kiekvienas tranzuotojo vežėjas esame potencialus dušmanas.

      • Edgaras

        Yra pranašumų :) Už 1000 eurų nupirktas Renault Espace, kuriuo pusmetį ar metus tik važiuojama neremontuojant galbūt net nekeičiant tepalų (paskui parduodama už tą patį 1k eiliniam piguvos ieškotojui arba kolegai dušmanui). Užmaunamos 99 metų gamybos 1.6 mm gylio padangos iš šiukšlyno, užsipilama kontrabandinio kuro. Žodžiu, sąnaudos, neskaitant kuro, artimos nuliui. Nei personalo, nei patalpų; tech. apžiūra ir ta už 100 Lt vietoje gedimų šalinimo.
        Važiuojama be sustojimu tarpinėse stotelėse. Atvažiuojama greičiau, nei autobusu. Kartais keleiviams leidžiama rūkyti :) O už papildomus du-penkis litus jus parveš iki namų. Arba jei važiuosi pastoviu laiku kasdien, gal ir nuo namų paims. Servisas! :)

        • Kitaip tariant, dušmanų pranašumas – mažesnės investicijos, mažesni administraciniai kaštai ir kartu didesnis lankstumas. Ir mokestinės “lengvatos”.

          Legalai kaip pranašumą turi saugumo garantijas (patikimą transportą), keleivių draudimą, stotelių monopolį, keleivių masto ekonomiją.

          Gaila, nežinom kainų skirtumo :)

        • Edgaras

          Tais laikais, kai man teko važinėti, skirtumas atrodė taip: 2.50 Lt vs. 3.60; vėliau 3 Lt vs. 4.20 Lt; o dabar, kiek žinau, 5 Lt vs. 7.60 Lt. Kalbame apie 30 km atstumą.
          Prieš 8-9 metus man didžiausi pranašumai buvo 2: žiemą Karosoj ar kokiam senam Volvo buvo šalta važiuoti, per visur vėjai pučia.. Ir kelionės trukmė skirdavosi stipriai: 22 min. su nelegalais ir 35-40 autobusu.

  2. pow

    iš vienos pusės tai skamba šiek tiek kaip absurdas, bet gi ne visi veža nemokamai, kiti tiesiog iš to uždirba. Štai ir triukšmas ir šiaip gi reikia PR’o…

    • Tranzuotojams belieka tikėtis, kad šitas sukeltas triukšmas neprives prie to, kad vairuotojai pradės bijoti imti pakeleivius.

  3. Vytautas

    VMI daro viską, kad žmonės neimtų pakeleivių… Kokia nauda valstybei iš pakeleivio? O štai iš bilietuko pirkėjo naudos yra. Kokie dar čia bendradarbiavimai, kai liepta iš šešėlio milijardą ištraukt!

  4. mindaugas

    tarpmiestinis marsrutas vilnius klaipeda kainuoja 70 litu. susiradus drauga per FB veza uz 25-30litu, priklauso kiek masina valgo. per fb penktadieni minimum kelis autobusus isveza, jei ne daugiau … ten jau tapo masto ekonomija. Bet kainu skirtumai tikria neadekvatus. zinoma, studentams yra 50 % nuolaida autobusu stoti.

  5. rugy

    “Deja, bet už tokį sąmoningumą gali gauti per galvą valdiška kuoka.” bingo
    Dabar VMI ėmėsi dušmanų, tuoj imsis ir visokių socialinių iniciatyvų ala mumspakeliui.lt. Šitie autobusų klientus atiminėja dar labiau…

    Situacija keičiasi, technologijos ir žmonių poreikiai/galimybės keičiasi, bet autobusų verslo inertiškumas stipresnis :) Autobusai, grafikai, stotelės buvo sugalvoti tuomet, kai nebuvo interneto :)

    Labai įdomu ką commonsense pasiūlysite autobusams daryti 😀

  6. Senovėje sakydavo – Aquila non captat muscas, t.y. erelis musių negaudo.

    Gal ir VMI reiktų susifokusuoti ne į musių gaudymą ?

  7. kažkaip internetiniai carpool puslapiai neprigijo Lietuvoje.
    bet va Facebook puslapiai važiuojam iš taško A į B, važiuojam į Vilnių ir t.t. sėkmingai renka bendrakeleivius. Jei dar būtų galima tą visą informaciją surinkti, susisteminti, būtų super duper osum car pool duomenų bazė :) Visiems būtų gerai išskyrus keleivius vežančias bendroves ir VMI 😀

    • Pamėginkite VMIinspektoriams paaiškinti, kuo skiriasi Facebook car pool nuo Kuršėnų dušmanų 😀

  8. Justas

    Dėl “dušmanų” tai ir gerai, kad tokios “akcijos” vyksta iš VMI pusės. Dėl keleto argumentų, kelis iš jų (beje, taip pat spalvas kiek sutirštindamas) įvardijo Edgaras.
    Aš važinėju 7-viečiu automobiliu. Keletą kartų – kartą / mėn tenka važiuot maršrutu Vilnius – Kaunas, Kaunas – Jurbarkas ir atvirkščiai. Gan retai būna, kad važiuojam pilnas ekipažas, dažniausiai 4-iese, 3-yse. Aišku, pamatęs kokį neįtartiną tipą visad pavešiu. Žinoma, neatlygintinai.

  9. Slovakijoje viešasis transportas – valstybinis. Todėl prieš kelis metus slovakų valdžia nusprendė, kad nuo šiol imti tranzuojančius – nusikaltimas. Baudžia kelių šimtų eurų bauda. Pamenu, tranzuojant iš Kroatijos buvo labai nepatogu aplenkti Slovakiją.
    Tikiuosi, va tokio idiotizmo mūsų valsybė nepasieks. Bet kiek spėju, galima būti ramiems – kol kas visoje Europoje tik slovakai taip nuprotėję.

    • ghoul

      Ar esate tuo tikras? Niekur internete nieko panašaus nerašo. Pats prieš dvejus metus kirtau Slovakiją autostopu be jokių problemų. Be to, yra ir slovakiškas bendrakeleivių paieškos portalas http://www.stopar.sk/?newlang=english
      Taigi, panašu, kad jus kažkas dezinformavo.

      • 2009 metų lapkritį tranzavau iš Kroatijos, Hitchwiki buvo aprašyta, kaip vairuotojai, o po to ir policija perspėjo tranzuotoją. Kai perskaičiau, vienas draugas-keliautojas patvirtino, užrodė kažkokį slovakišką straipsnį.
        Gal susivokė ir dabar panaikino įstatymą? Nes Hitchwiki nieko neberašo apie tai. Tačiau 2009 lapkritį įstatymas galiojo.

  10. Manau, kad čia yra dvi atskiros problemos – dušmanai ir carpool’ai. Natūralu, kad dušmanai, kaip ir bet koks nelegalus verslas turėtų būti išnaikinamas. Tačiau internetas, mobilūs prietaisai, FB ir tt. keičia pačias žaidimo taisykles. Va čia tai jau kyla bėda, kurios VMI neišspręs.
    Tiesą pasakius, tai galėtų būti idomi sfera analizei :)

  11. t

    Pries kokius metus gal dar siektiek anksciau:

    Kaunas ->Vilnius; Vilnius -> Kaunas: 15lt, jei studentas 10lt.

    VS. tuo metu rodos Kautra vezdavo uz ~24lt uz kiek studentus nezinau.

    Bebejo ir keliones laiko skirtumas ~1h pries 1:40h

    Kaune nuo pozemines perejos priesais autobusu stoti kitoj gatves pusej, Vilniuj – autobusu parko IKI stovejimo aikstelej.

  12. t

    p.s. kiek ten legalumo nezinau, lygtais visada turi taksi vairuotojo pazymejima ir plafona…

  13. Taškas

    Kaip buvęs autostopininkas visada pavežu šiuolaikinius tranzuotojus. Per kelias dešimtis metų jų gal šimtai ir dešimtys istorijų, nutikusių trumpoje Vilnius – Kaunas – Vilnius trasoje.

    Paskutiniaisiais metais nebeliko tų tranzuojančių. Matyt, patys važinėja ir surenka tuos retus dar betranzuojančius :)

  14. sim

    o gal kas zino kas gi butu jei su kokiu tranzuotoju i griovi isipaisytum ir tajam luztu kokia rankele ar kojele? ir jei tranzuotojas butu blogas zmogus gal ir po teismus pasitampyti tektu ir kompensuoti gydymo islaidas… viskas grazu ir gerai, kol grazu ir gerai!

Jūsų komentaras