Ar reikia prašyti čekiuko, arba Ne mano kiaulės, ne mano pupos

Praėjusią savaitę kilo didelis kipišas dėl cecho brolio p.A.Račo viešai pareikšto pasipiktinimo dėl kai kurių žiniasklaidos priemonių mėginimo pakeisti darbinių santykių juridinę (ir mokestinę) formas bei pasipiktinimo dėl slepiamų pajamų mikriukuose. Aš nenoriu veltis į diskusiją ar reikia mokėti mokesčius. Skirtingai negu mano kai kurie komentatoriai , www.commonsense.lt autoriai tikrai nemano, kad mokesčių mokėti nereikia. Juolab mes nemanome, kad viešos paslaugos yra dangiška mana. Tai, kad aš suprantu argumentus, kodėl vairuotojas neduoda talonėlio, ar kažkas nori optimizuoti mokesčius, dar nereiškia, kad tam pritariu ar skatinu.

Bet grįžkime prie viešų pasipiktinimų. Aš noriu į visą šią istoriją pasižiūrėti per procesų tobulinimo prizmę.

Japoniškoje vadybos filosofijoje, arba jos vakarietiškoje kopijoje LEAN, yra toks įrankis, kuris vadinamas vizualiniu valdymu. Jo esmė – darbo vietoje sudaryti tokias sąlygas, kad bet kas (net ir pašalietis) galėtų greit suprasti, ar viskas vyksta taip, kaip reikia. Ir jei yra nukrypimai nuo nustatytos tvarkos, turi būti imamasi korekcinių veiksmų. Ir kiekvieno darbuotojo pareiga yra signalizuoti, kad kažkas negerai. “Toyotos” gamykloje kiekvienas darbininkas turi TEISĘ ir PAREIGĄ sustabdyti surinkimo liniją, jei yra nukrypimas nuo nustatyto proceso. Suprantu, kad tai labai kvaila taisyklė, kuri skatina būti stukačiais. Matyt todėl Japonija taip atsilieka technologiškai ir ekonomiškai nuo likusio pasaulio. Jau nekalbant apie jų gamybos efektyvumą.

O dabar pritaikykime tuos pačius principus įmonėje, kuri vadinasi UAB “Lietuvos Respublika”. Kam nepatinka UAB, galite pervadinti į VšĮ. Jeigu kuris nors pilietis mato, kad kažkas yra daroma negerai, jis turėtų iš karto į tai reaguoti. Atsimenu, kai dar jaunas (prieš 12 metų) buvau Vokietijoje. Mes su draugu vaikštinėjome po naktinį Berlyną. Viskas vyko apie pirmą valandą nakties. Visiškai tusčias miestas. Kuomet priėjome sankryžą, mums degė raudona šviesa, bet automobilių nebuvo. Prie perėjos stovėjo senutė su žiurkės dydžio šuniu. Mes gi būdami ‘turisto stupido’ žengėme per gatvę, bet iškart sulaukėme senutės pasipiktinimo, iš kurio aš tik supratau kelis kart pakartotą žodį ‘rot’. Taigi, grįžome atgal ant šaligatvio ir tik sulaukę žalios šviesos perėjome gatvę. Pilietiškumas tai ne tik pastovėti už laisvę prieš tankus (kas tikrai labai svarbu), bet ir po to užtikrinti elementarių taisyklių laikymąsi. Ir už tai turime būti atsakingi visi.

Dar viena daugeliui žinoma istorija apie neblaivią Ingridą Sabonienę už vairo. Atsimenu, kaip piktinosi lietuvaičiai, kokie tie amerikonai skundikai (nes įskundė kažkas iš kaimynų). Tačiau pasižiūrėkime statistiką, kiek JAV įvyksta avarijų dėl neblaivių vairuotojų kaltės arba dėl kelių gaidžių kaltės? Nes visa visuomenė nepakanti tokiems dalykams ir imasi priemonių, o ne vadovaujasi principu “Ne mano kiaulės…”

Netgi mūsų įrašai apie įdomiai automobilius parkuojančius KAMo darbuotojus sulaukė pastabų, kad neturime kuo užsiimti. Bet kas, jei ne mes visi ir pakeisime mus netenkinančią situaciją. Tačiau Lietuvoje gi įprasta laukti, kad kas nors ką nors už tave padarytų. Net J.E. Prezidentė pakomentavo  bendromis frazėmis apie kažkokius mistinius oligarchus ir banditus, bet nė vieno konkretaus pavyzdžio neįvardino.

Taigi dėl to, kad atkreipsime dėmesį į tuos dalykus, kurie, mūsų manymu, yra neteisingi, bus tik geriau. Net jei tai tik čekiukų nedavimas.

Pagal minėtą “Toyotos” pavyzdį, jei nutiko nukrypimas nuo proceso (mikriukas neišdavė talonėlio), bet kas turi pareigą sustabdyti liniją (tarkime, A. Račas pranešė savo tinklaraštyje). O tuomet – sustabdžius liniją – būtina išspręsti nukrypimą sukėlusią problemą. Mikriuko vairuotojas ne šiaip sau neišdavė talonėlio, jis turi svarčių priežasčių tokiam elgesiui. Ir kol tos priežastys nebus išspręstos, mes vis gaišime laiką stabdydami ir stabdydami. Ir diskutuosime, ar tai žigsnis link efektyvumo, ar tai eilinis tuk, tuk, tuk.

Ir nesmerkime žmonių už tai, kad jie aktyviai gina/atstovauja savo įsitikinimus, o diskutuokime su jais, ar jų įsitikinimai pagrįsti ir teisingi.

komentarų yra lygiai 52

  1. Pritariu 100%! Labai teisinga viskas surasyta… Tik kartais labai sunku prisiverst “stabdyt linija”, kai visi i tave ziuri i kvaileli, mol ko cia nori (: gal kada pasikeisim

  2. Kaip ten sako… Dievas yra smulkmenose arba smulkmenos sukuria bendrą paveikslą.

    Kažkada skaičiau ilgamečio Niujorko mero R.Gulliani knygą “Lyderis” ir joje jis labai aiškiai išdėstė savo požiūrį, kad dideli nusikaltimai VISUOMET prasideda nuo mažų, kartais “tik” chuliganiškų poelgių.

    Mes PATYS renkamės: vieni konformizmą, o kiti “nepatogų” bandymą sukurti atsakingą pilietinę visuomenę… tačiau ne šventieji puodus lipdo.

  3. giedrius

    “stukačius” atėjo pas mus iš kriminalinio pasaulio. Šio žodžio vartojiams parodo, kad žmogus dar nesugebėjo išsivaduoti iš nusikaltėliško mąstymo

  4. Dodd

    Kazkodel pas mus labai iauges tas nieko nematau, nieko negirdziu jeigu tai manes neliecia. O is tiesu vienaip ar kitaip musu visus liecia ir daro itaka.
    Tikiu, kad ismoksim ir sia pamoka per kazkiek metu.

  5. Prieš leidžiant stabdyti “liniją” reikia užtikrinti, kad visi supranta yra nukrypimas nuo normos ir MATUOTI procesą.

    Nes dažnai būna kad net gale linijos vadas pamatęs (tarkim kritusius pardavimus) pasako “kris galvos” :).. Bet neturi jokios informacijos kaip vyko procesas, kur nukrypimai.. tada atleidžia ką nors ‘iš akies” …

    O “mikriuko” atveju daug tokių kurie mano kad bilietų išdavimas nereikalingas, taigi jiems niekas nenukrypę nuo normos :) Automatizuojant šitą situaciją matyt reikėtų sistemos kuri fiksuotų įlipančius/išlipančius keleivius , tai susietų su kasos aparatu, ir esant skirtumui mikriukas pradėtų leisti garsinį signalą :)

    • Arba tiesiog įrengti užrašus, maždaug “Paprašyk talonėlio!”, taip, kad kiekvienas keleivis matytų. Gal ant sėdynės atlošo priešais, gal ant langų, pan.

      Žinutė gali apimti ir tai, kad važiuodamas be talonėlio esi neapdraustas, ir avarijos atveju visas gydymo išlaidas turėsi kompensuotis asmeniškai.

      Užrašų privalomą įrengimą galima reglamentuoti savivaldos lygmeniu. Jei rastųsi verkiančių, kad tai labai daug kainuoja, manau, galima būtų paieškoti draudimo kompanijų, kurios prafinansuotų :)

      • įstatymu reglamentuojamų analogų yra.. “rūkymas žudo”..

        Tik gali būti ir analogiškai neveiksminga :)

    • Amerikoje esu matęs įrašus restoranų meniu – “Jei padavėjas nepateikė čekio, galite nemokėti”.

      • Mindaugas

        geras sitas, tik reikia finansine atsakomybe dar prideti…

      • Lietuvoje tas neveiks. Bent jau su mokrobais. Nes mikrobo savininkas kaip ir vairuotojas yra suinteresuoti NEDUOTI talonėlio. Taip dirbdamas vairuotojas sutinka kontorai dirbti už minimimą (ir dar “duoklę” atiduoti). Juodais.

  6. Labai teisingas požiūris. Niekaip negaliu patikėti, kad yra to nesuprantančių… Paskaičiusi nuotykius Berlyne, prisiminiau, kaip pas mane viešėjo pažįstamas vokietis ir aš jam šaltą spalio rytą (maždaug apie 10 val.) aprodžiau Vilnių. Pirmas nustebimas aišku jam buvo, kad sostinės centre nėra žmonių, antras nustebimas buvo tai, kaip aš vaikštau gatvėmis – na jei nėra nė vieno automobilio, tai kam reikia stovėti prie raudonos?? Bet jis buvo linkęs stovėti, o tada kai jau imdavo blyksėti žalia – greitai bėgti per gatvę (na juk mes visi žinom, kad ant viršaus nevažiuos, kad dar kurį laiką vairuotojams degs raudona ir nereikia bėgti per gatvę strimgalviais net tuo atveju, kai pėstiesiems užsidega raudona). Šiaip mano požiūris į šiuos dalykus pasikeitė. Manau, jog laikytis tvarkos yra lygis.

  7. rols

    kaip sakoma ir tai ypac galioja Lietuvoje “nesisuksi negyvensi” :)

  8. Rusiškąją nusikalstamojo pasaulio понятkę “stukačius” galime keisti angliškuoju jo analogu whistleblower (http://en.wikipedia.org/wiki/Whistleblower), kuris retai būna neigiamas apibūdinimas.

  9. anoniminis bailys

    Visgi, vairuotojas neduodantis bilietelio yra tik simptomas, o mano asmeniniu isitikinimu, galvos skausma reikia pradeti gydyti nuo galvos, o ne nuo kojos.

    Pagalvokime, kokia nauda atnese zmogaus demaskavimas? Dristu teigti, kad visiskai, absoliuciai jokios, greiciau gal zalos. Prarades darba, jis nuejo i darbo birza, dabar sedi gurksnoja aluti, keikia kubiliu, gal net Lietuva, nes gi visi vagia, o ji is darbo iskniso del keliu centu (valstybes mastu)

    Manau beveik kiekvienas galetu papasakoti bent viena kriminalines korupcijos atveji, ar policijoje, ar teismuose, ar kitur. Bet velgi, jei ir noretum pranesti, irodymu jokiu pateikti negali, nes jie tiesiog niekaip negali materializuotis, o turint mintyje bendra valstybes bukle, gali asmeniskai tau stipriai atsirugti tokie zygiai. Turint reikiamu pazinciu galima stipriai pasunkinti imones arba asmens gyvenima, esu patyres ant savo kailio. Atrodo buvo niekuo neipatingas piniginis gincas su vienu ex kgb darbuotoju, nenusileidau, bet isitaisiau zilu plauku kol savo irodziau, galutiniam rezultate likau teisus, bet su materialiniu nuostoliu.

    Daryti kazka reikia, bet gal ne nuo to galo mes darom?

    Parasciausiai as susidariau nuomone, kad dauguma viesuju intelektualu nesusiduria su isisaknijusia korupcija, nes jie yra zinomi, ju zodis turi svori ir keliu policininkas juos sustabdes tiesiai sviesiai nesako “Tariames”, nors paprastam vairuotojui tai yra duona kasdienine. Jolki palki, net 8 metu vaikai zino, kad jei tete pakliuvo i nelaime, tai jie duos dedei policininkui pinigu ir viskas bus sutvarkyta, tai cia net diskutuoti neverta apie korupcija, tai yra viesa paslaptis.

    • Pilnai sutinku, kad tai tik pasekmės. Ir reikia spręsti priežastis. Bet reikia bent jau sutrati, kad tos pasekmės yra NEGERAI.

      • anoniminis bailys

        Taip, tai tikrai beda, kad dauguma to vis dar nesupranta.

        O kas del procesu, tai manau juos galima tobulinti iki begalybes, bet seni korupcionieriai, kurie vienas kita supranta is susimirksejimo ir susikosejimo per simta metru, visada suras kaip tuos procesus patobulinti savaip. Cia gali padeti tik esmines reformos kartu su procesu tobulinimu.

  10. Dalia

    Sakinys “Suprantu, kad tai labai kvaila taisyklė, kuri skatina būti stukačiais” varo į neviltį.
    Laikytis taisyklių yra sunkiau negu jų nesilaikyti. Bet jei aš jų laikausi (vykdau pareigą), tai turiu teisę manyti, kad ir kiti laikosi, todėl negaliu atsakyti už tai, ką pridirba tie, kurie taisyklių nesilaiko. O jei nesilaiko, turiu teisę reikalauti, kad laikytųsi ir už nesilaikymą atsakytų. Nes taisyklės tam ir yra, kad palengvintų visiems gyvenimą.

  11. bst

    Labai nesudetingas budas kaip ta korupcija sukurt (selektyviuoju “teisingumu” dar vadinu):
    1. Pridarai idiotisku taisykliu ar draudimu, kuriu dauguma sveiko proto zmoniu nesilaiko, ko pasekoje jie kriminalizuojami.
    2. selektyviai is tos aibes atsirenki aukas (vykdai “teisinguma”)
    3. Tartis ar nesitarti – jau valdininkelio/policininkelio reikalas. Kai tik sios kategorijos pradeda gali savarankiskai priiminet sprendimus susijusius su pinigais turim korupcija.

    Nu pvz parkavimas prie namu daugiabuciuose. Jei ner vietos – gyventojai stato bet kur. Dabar bet kuri toki vargsa jei nori gali baust, arba nebaust, nuvilkt arba “tartis”.Bet jokiu budu ne aikstele nauja isasfaltuot…

    Arba baudos keliuose.
    1. Ne dydis o neisvengiamumas bausmes atkrato (kodel neirengia kameru kurios vidutini greiti pvz 5km ruoze matuoja??).
    2. Ivedam absurdisko dydzio baudas lyginant su vidutinem pajamom. (Automatiskai sveiko proto zmogus “tarsis”).
    3. Leidi policininkeliui selektyviai ieskot auku (kodel ne 1variantas??)

    Arba kokiu nors kruvos absurdisku leidimu kam nors:
    1.prirasai absurdisku reikalavimu
    2. blabla
    3. blabla

    Be abejo, vienu atveju gali parkuoti masina uz keliu km, kitu atveju niekad nevirsyt greicio, treciu – nieko nenoret daryt. Tada turim situacija (tranzakcinej analizej vadinama “as sveikas – tu nesveikas” ) kai is cia visi pusto padus.

    • Visiškai nesiruošiu ginčytis :)
      Aš labiau norėjau atkreipti dėmesį, jei žmogus, matydamas, kad kažkas vyksta neteisingai (jo manymu), imasi priemonių tam neteisingumui pašalinti, tai jis nėra stukačius.
      Ir diskutuoti reikia ne dėl to, kad jis atkreipė dėmesį, o dėl to ar tas dalykas tikrai yra negeras/neteisingas.

  12. Mėta

    Manau, būtų jau labai neblogai, jeigu dauguma piliečių tiesiog pareikalautų talonėlio/kasos čekio ir t.t., palikdami azartiškoms asmenybėms diskusijas apie “skundimo” prasmę, korupcijos gylį ir kt, kas labai tolima paprastam žmogui ir retai nuo jo priklauso. O va pareikalauti talonėlio paprasta, ir beje, efektyvu, jei tai daro dauguma.
    Didžiausia problema, yra, kaip dauguma čia ir sakė, kad dauguma žmonių nepilietiški ir nevisuomeniški, bijo sakyti/rašyti/veikti, net ir smulkiuose dalykuose, kaip triukšmaujantys kaimynai, kelių ereliai, nemandagūs pardavėjai, su pirkėjais nesiskaitantys prekybos tinklai ir t.t. Nebūtina koliotis, tik dažniau pasakyti savo nuomonę.

    • anoniminis bailys

      Korupcija toli nuo parasto zmogaus? atsiprasau, Jus iseinate kartais kurnors?

      Ir kaip Jus ruosiates kazka pakeisti kovodami su nemandagiais pardavejais :)? Cia yra eilinis galvos gydymo pradedant nuo koju pirstu pavyzdys. Kas pasikeis nuo to? Gadini nuotaika sau, dar labiau gadini ja kitiems, trukdai laika, ko pasekoje islosusiu sioje situacijoje negali buti.

      As visiskai pritariu, kad samoninguma ir priesiskuma tokiems dalykams kaip krovimas i kisene reikia ugdyti, bet gal neprieikime prie anekdotiniu situaciju. Vienas taksistas Vilniuje man pasakojo, kaip jam du kartus buvo pasitaike klientai, kurie atsisake vaziuoti su juo, nes automobilyje buvo rukoma, na viskas tvarkoje, nepatinka nevaziuoji, taksistui patinka rukyti ruko, nerupi klientu poreikiai tai nerupi, nematau nieko cia tokio. Bet tie klientai poto skambino i jo firma ir virsininkams reiske pretenzijas, kad ju mazas vaikas negali vaziuoti masinoje kurioje buvo rukoma :). Nejuokinga? Taksistui ir jo virsininkui buvo juokinga, man irgi, tai cia vienintelis teigiamas dalykas sioje situacijoje :)

      • Na nezinau, man nejuokinga. Issikvieti taksa (moki pinigus uz telefona), lauki takso (laikas irgi kaip ir pinigiai), sulauki ir negali vaziuot nes smirda. Tada nevaziuoji ir vel kvieti kita taksa? ir vel tos pacios islaidos. O jei vel prirukytas? Ar jau cia paklaust reik? Ar cia kliento beda? NIFIGA. Tuomet dispecere turetu pasakyt, kad atvaziuos prirukytas taksas ir tu gali sutikt arba atsisakyt. Problemus nebutu, jei visi taksai butu prirukyti, bet juk taip nera.
        Taip kad as cia tikrai palaikau klienta. Paciam tikrai daznai tenka vaziuoti taksi ir prisipazinsiu tokio atvejo dar nebuvo, bet tikrai nenoreciau susidurt.
        o pasiskusti tokiais atvejais irgi sveika, kad bent imones vadovai zinotu esamas problemas (nors gal iki tol net nemane kad tai problema). Cia matyt net ir vartotoju teises turetu ka pasakyt sioje vietoje..

        • anoniminis bailys

          O kaip mano, kaip rukoriaus teises? As pvz noriu vaziuodamas namo is baro, uzsitraukti dumeli, man irgi skambinti ir klausti, kodel as KLIENTAS isikvieciau taksi kuriame negalima rukyti? :)

        • anoniminis bailys

          Beje, klientas ryte sukapojo sumustini su kruva E, vaziuoja namo is centro su mazu vaiku, centre kogero ikale cierka, visa diena uoste smalkes nuo automobiliu, vaikas grauze zaislus velnias zino is ko pagamintus, bet vaje vaje masinoje buvo rukoma! Negaliu vaziuot nes smirda :) tai gal nereikejo gert tiek, kad reiketu taksi paslaugu? Isvis koks kam skirtumas, tai kvaila. Cia yra ne pilietiskumas, cia yra gilinimasis i visiskai nereiksmingus dalykus, bet yra nemazai pilietisku zmoniu kurie nesupranta, kur baigiasi pilietiskumas ir prasideda absurdas.

  13. Visuomet sulaukiu pasipiktinimų ir kaltinimų “kad neturiu ką veikti”, kai kuo nors taip pasipiktinu ar parašau valdininkams laišką dėl kokio šūdniekio. Tik pamėginu apie tai parašyti (nes rūpinuosi mažomis problemytėmis), iškart supuola krūvelė trolių, kurie išvadina mane skundiku.

    Pripratau.

    O iš tiesų žaviuosi projektu http://50000.lt/ . Va ten vyrai tikrai dirba pilietiškai ir raportuoja valdininkams dėl kiekvienos smulkmenėlės (nuo kurių ir prasideda mūsų visuomenė). Kad daugiau tokių.

    • bst

      Geras puslapis,padare ispudi.

  14. QQ

    Visiškai nesutinku su anoniminiu bailiu. Argumentuote, tiksliau :)

    Pilietiškumo ugdymas yra gydymas net ne nuo smegenų, bet nuo sielos.

    Ne mes, ir gal net ne mūsų vaikai pajusim jo rezultatus, bet tikrai pajusim. Jei iš 10 9 klientai nevažiuos nes rūkoma, ir skųsis viršininkams, šie kaip mat padarys išvadas – nes tai jų verslas ir jų pinigai.

    Ir čekutis mikriuke taip pat – jei viršininkams teks atleist vieną po kito vairuotoją už nedavimą čekučio, jie turės kažką daryti, nes tai jų pinigai.

    Ir todėl ir nesikeis niekas dar ilgai, nes reikia daugumos, kad tai būtų efektyvu. Ir kol sovietinė-postsovietinė karta nenukeliaus anapilin to procento matyt nepasieksim.

    Bet siekt pradėti reikia jau dabar. Nepakantumas iš individų niekis, bet nepakantumas iš masių – jau šis tas. Masės valdo..

    • anoniminis bailys

      Cia jau mes kogero nesutarsim, nes as visada maniau, kad taip vadinama siela ir yra smegenys :)

      Turbut visi sutiks, kad Vokietijoje yra labai pilietiska visuomene, as pats ten negyvenau, bet turiu draugu kuriems teko pagyventi, studijuoti. Vienas kolega, kaip vokieciu pilietiskumo pavyzdi papasakojo toki ivyki. Vaikai daugiabucio kieme zaide ant vejos, ne aiksteleje, bet ant vejos. Daugiabucio gyventojas iskviete policija (!), policija atvaziavo, vaikams paaiskino, kad cia nezaisti. Tai cia pilietiskumas ar tiesiog durnumas? Pilietiskuma as suprantu taip, kad pilietiskas daugiabucio gyventojas turejo nueiti iki tu vaiku ir paaiskinti, kad vejos trypti negalima. Bet ne, jis paskambino i policija, policininkai galbut mete kitus savo svarbius darbus, sedo i masina, nuvaziavo iki daugiabucio, tam kad sudrausminti vaikus. Resursu svaistymas akivaizdus :) ka as ir bandau paaiskinti, gal man cia tiesiog sunkiai sekasi, nes is esmes nesu gerai ivaldes rasymo, kas kogero ir taip matyti :)

      • bst

        Partikuliaristai vs universalistai. Pas vienus viskame yra niuansu, pas kitus visiems taisykles vienodos. Cia dar ir visuomenes mindset zaidzia.

  15. albinas

    Stovėti nakty, priešais raudona šviesoforą, kai mašinų nesimato, yra Tūpizmas. Šviesoforai skirti reguliuoti didelį eismą.

    Dar vienas tūpizmo pvz.: Kažkuriam amerikos didmiestį paskelbė būsent didelį uraganą ir liepė visiems evakuotis. Visi vienu metu pradėjo važuoti iš miesto pagrindine autostrada. Susidarė kamštis vienoj juostoj ir visi, kaip dundukai, ramaiusiai stovėjo įsijungę kondicionierius, kol baigesi benzinas. Praktiškai niekas nesusiprotėjo važiuoti kelkraščiu, laisva priešpriešine juosta (visvien į tą miestą niekas nevažiavo) ar laukais išvažiuoti į šalutinius keliukus… Jiems pasisekė, kad uraganas ant jų neužėjo…

    Kam galva ant galvos?

  16. […] labiausiai man patiko Common sense pozicija. Jų įraše turbūt vieninteliame mačiau ne kategorišką pozicijos deklaravimą, bet kvietimą spręsti […]

  17. QQ

    Anonimini baily, tokią argumentaciją dažnai girdžiu iš savo vaikučių darbe – aš taip nedarysiu nes taip kvaila.. :) Na taip, kartais gal ir kvaila. Bet nepinkim dviejų problemų sprendimo į vieną – pirma, taisyklės tam, kad jų laikytis. Antra, kiekvienas turi teisę siūlyti jas keisti geresnėmis. Aviniškas jų nesilaikymas neveda prie jų keitimo. Toks elgesys dažnai tik vieną problemą pakeičia kita, vietoj dviejų eilių – keturių eilių kamščiu (o kas jeigu kam nors TIKRA nelaimė – širdies smūgis, gimdymas, avarija, gaisras – kaip privažiuos pagalba?) ir pan.

    Taigi, pilietiškumas yra nemesti šiukšlės vidury tuščio lauko, nors nieks nemato, ir šiukšlių dėžių nėra, kad ir kaip tai nepraktiška ir nepatogu. Na o po to jau galima siūlyti, kad gyventi šiukšlėse yra žymiau mieliau, arba kad naktimis šviesoforus išjungtų (dyvų dyvas – juk tokia taisyklė net yra.. 😉 o jei neišjungtas – matyt yra priežasties…)

    • anoniminis bailys

      Matau netaip mane visgi supratot, arba as blogai isireiskiau, as tikrai ne argumentuoju uz taisykliu nesilaikyma, uz ju skirstyma i kvailas ir nelabai. As tiesiog kvieciu skirti kur yra pilietiski poelgiai, o kur yra pilietinis ekstremizmas (pats sugalvojau dabar sita termina:) :) As pats esu bent pora kartu taip dares, kai pamaciau neblaivu sedant uz vairo, skambinau i policija, tai as suprantu kaip elementaru poelgi, taip turetu elgtis kiekvienas turintis bent pora smegenu vingiu galvoje, taip pat as galvoju, kad sniega kieme kur statau masina reiketu nusikasti, o jei nera kas veikti dar ir kaimyno nukasti, tai yra elementaru, dauguma taip nedaro, bet taip turetu buti.

      Durnumu as laikau, ejima puse kilometro iki artimiausios perejos, nors yra trecia nakties ir pirmadienis, ir kitus poelgius, kurie trukdo laika, trukdo kitu zmoniu laika, sukelia nereikalinga stresa abiems pusems ir panasiai. Cia aisku kiekvieno pasirinkimas yra eiti iki perejos ar neiti, bet skambinti i policija ir sakyti, tik ka maciau kaip zmogus juoda kurtke perejo gatve neleistinoje vietoje yra totalus policininku laiko svaistymas, kas niekaip nesusije su pilietiskumu. Cia jau yra teisingais besijaucianciu diktatas ir idiotizmas.

      • oki doki

        taisykliu skirstymas i kvailas ir ne yra logiskas. bet Lietuvoje tas pasireiskia ekstremaliai – pagalvoji zmogus sau: “kvaila taisykle” arba “nesaamone” ir gali nesilaikyti.

    • kažkur skaičiau gerą mintį, kad švaru yra ne ten kur tvarkoma, o ten kur nešiukšlinama :)

      čia šiaip off topic

  18. Nagrinėjant A. Račo “čekiuko” atvejį per LEAN proceso prizmę, reikėtų daryti aiškią išvadą, kad pilietis A. Račas kaip ir Toyota darbuotojas, kurio pareiga yra signalizuoti, kad kažkas vyksta negerai, sustabdė liniją paprašydamas čekio ir taip išsprendė atsiradusią problemą (tiesa, laikinai…).

    Tikėkimės, kad tie 10 kartu su juo važiavusių žmonių, aktyvūs jo blogo bei commonsense skaitytojai, kitą kartą sėdėdami “mikriuke” pagalvos apie tai ar reikia spręsti problemą sustabdant liniją jei kažkas vyksta ne taip…

  19. Taškas

    “Jei padavėjas nepateikė čekio, galite nemokėti”.

    Geras. :) Toks principas kitur, bet VISUR- tiktų.

    Deja, utopija tai, kaip ir vizualinio valdymo LEAN principas mums. Kažkodėl prisiminiau neanekdotinį atvejį iš Maskvos antrojo žiedo statybos.
    Nupirktame supermoderniame kelių statybos robote atjungė sireną. Toji pastoviai kaukdavo, nes įvairiausi davikliai, rodantys nukrypimus nuo normų, ją pastoviai įjungdavo.

    • O kodėl LEAN principas mums neveiktų???

      • Taškas

        Gal dėl DZIN MAN VISKAS sindromo.
        Jei rimtai, tai nežinau, bet žinau, kad neveiktų :(

        Na, kad ir dėl to – ką paskutinieji Europos pagonys išdarinėja SAVO šventuose miškuose.

  20. Užskaitau.

  21. Riki

    Oi kaip man patiko dvigubas sarkazmas apie Japonijos techno-ekonominę pažangą.

    Pirmas sarkazmo lygis suponuoja kad Japonija pagal viešają opinija šiuo atžvilgiu nugi aukštumoj.

    Antras sarkazmo lygis prisimena kad iš tiesu tai Japonijos darbo efektyvumas yra gilioj subinėj. Didele dalimi dėl tų kvailų taisyklių ir dažnai netgi beprasmių etatų skirtų “stabdyt sistemą”. Ir kad japonai visko pasiekė tik dėka vakarietiškam protui nesuvokiamo begalinio atsidavimo darbui.

    Tik susimąsčiau, kuriame gi lygyje mastė autorius…

    • Japonija pagal konkurencingumą yra Nr. 6 pasaulyje.

      • Riki

        Ar šiuo sakiniu buvo siekta man paprieštarauti, ar patvirtinti mintis, jog japonai daug pasiekė?

        Ar ir vėl dviejų lygių sarkazmas?, brrr, galva sukasi.

        O šiaip manau, kad jei dirbtume tiek kiek japonai, galėtumėm ir be jokio efektyvumo Europą užvaldyt, tik kam gi tas vargas?

        • bst

          1. Nuo darbo bagotas nebusi, tik kuprotas. (Apie iniciatyvius idiotus dar papildomas sneka butu).
          2. Kas mus skiria nuo japonu ar norvegu ar sveicaru – tai tokio dalyko kaip visuomeniskumo nebuvimas. Banalu bet nemazai sviesiu zmoniu pas meskas savu laiku isveze.
          Kol galvoj meslo kruva, kieme svaru nebus. Turetume tuos pat 5% apsukruoliu kurie nusipelne gyventi geriausiai.(Jei kazkas del to nesutinka, galetume padiskutuot placiau, bet reiktu pradet knistis ten, kur dabar truputi truksta noro).
          3. Japonai no6 pasauly pagal konkurencinguma, ir no5 (2004 duomenys) pagal darbo valadu skaiciu per metus per capita. No1 – Korea. Is kitos puses norvegai dirba 30% valdandu maziau nei japonai ir ka? Nematau tiesines priklausomybes tarp darbo kruvio valandomis ir adekvataus atlygio/pragyvenimo lygio. (Nesutinkantiems siulau nelegaliai migravusiu i kokia USA ar Rusija kinieciu ar vietnamieciu darbo valandu skaiciu per metus pasinagrinet).

      • Riki, man rodos, kad vienos konkurencingiausių planetos valstybių dirbančiųjų efektyvumas negali būti subinėj.

  22. Labai teisinga mintis surašyta šiame sakinyje:

    “Pagal minėtą “Toyotos” pavyzdį, jei nutiko nukrypimas nuo proceso (mikriukas neišdavė talonėlio), bet kas turi pareigą sustabdyti liniją (tarkime, A. Račas pranešė savo tinklaraštyje). O tuomet – sustabdžius liniją – būtina išspręsti nukrypimą sukėlusią problemą. Mikriuko vairuotojas ne šiaip sau neišdavė talonėlio, jis turi svarčių priežasčių tokiam elgesiui. Ir kol tos priežastys nebus išspręstos, mes vis gaišime laiką stabdydami ir stabdydami. Ir diskutuosime, ar tai žigsnis link efektyvumo, ar tai eilinis tuk, tuk, tuk.”

    Būtent, jis turi svarių priežasčių tokiam elgesiui. Vadinasi reikia išspręsti tas problemas. Ir tikriausiai sutiksite, kad šakninė problema ne talonėlio išdavime, o veikiausiai giliau. Būtent vairuotojo motyvacijoje taip, o ne kitaip elgtis.

    Nei prevencinės programos, nei švietimas nepakeis situacijos, jei vairuotojas turės didelę motyvaciją nemušti čekiuko. Tikriausiai reiktų ieškoti problemos tarp vairuotojo atlyginimo, vadovų reikalavimo duoti tam tikrą sumą grynais, baudos už čekiuko neišmušimą dydžio ir grėsmės netekti darbo…

    • Jonai, kaip kandidatas į savivaldybės tarybą, galėtum įsitraukti sprendimą į savo politinę programą 😀

  23. Mielai, jei tik žinočiau tikslų problemos sprendimo būdą :) Pagal Goldratt’ą turėtų būti vienas butelio kakliukas, kuris ir sukelia šią problemą? Vat kur tas kakliukas?

  24. […] akmuo buvo commonsense.lt straipsnis “Ar reikia prašyti čekiuko, arba “Ne mano kiaulės, ne mano pupos”, kurį turbūt daugelis naršančiųjų blogosferą jau skaitė; jei ne – labai […]

Jūsų komentaras