Skaidrėja

Šiandien Ūkio ministerija, sušaukusi spaudos konferenciją, pasidžiaugė rezultatais, kurių pasiekė ėmusi skaidrinti viešuosius pirkimus. Ūkio ministerijos tarpiniais rezultatais džiaugiuosi ir aš, manau, turėtų džiaugtis ir visi save padoriais laikantys verslininkai.

Jau įsigaliojusių ir veikinčių pataisų esmė, pasak ministerijos, – didinti skaidrumą, nes skelbiama detali informacija sumažina galimybę korupcijos apraiškoms. Tai, žinoma, labai nepatinka tiems rinkos dalyviams, kurie teturi vieną konkurencinį pranašumą – “ryšius su valdžia”. Taigi, kas būtų linkęs išvežti p. Kreivį ir jo komandą į mišką už skaidrinimo darbelius?

  • Nomenklatūrininkų valdomų kontorėlių vadukai: visos perkančiosios organizacijos privalo skelbti, kokias prekes ir paslaugas ketina pirkti ateinančiais metais.
  • Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovas, sukišęs N milijonų į iki šiol dorai neveikiančią sistemą: Perkančiosios organizacijos (PO) įpareigojamos kasmet vykdyti ne mažiau kaip 50 proc. pirkimų (pagal vertę) elektroninėmis (CVPIS) priemonėmis – užtikrinamas viešumas ir pirkimo greitis.
  • Ilgamečiai nepajudinami vieninteliai tiekėjai: Vyriausybei pavaldžios įstaigos įpareigojamos pirkti centralizuotai per CPO: sutrumpėja pirkimo procesas, automatiškai parenkamas pigiausias tiekėjas tipinėms prekėms (ryšys, kompiuteris, degalai, etc.), taupomi ištekliai ir mažėja pirkimo kaina.
  • Komunalininkai-monopolininkai (pagrinde “Rubikonas”): komunalinio sektoriaus supaprastinti pirkimai turės būti skelbiami ir vykdomi laikantis viešųjų pirkimų procedūrų. Iki šiol jie buvo vykdomi tik pagal pačios organizacijos nusistatytas taisykles, dažniausiai apie juos nebuvo skelbiama.

Šiais laikais prasižengėlių į mišką nebeveža, todėl p. Kreivys gali miegoti ramiai. Tačiau pastaruoju metu neramūs jam tapo rytai – tikiuosi, tos neramybės sėja nėra susijusi su ministro darbeliais skaidrumo srityje. Tebūnie tai sutapimas.

Ar galima teigti, kad ūkio ministerija JAU išskaidrino viešuosius pirkimus, ir Premjeras, gaunasi, įvykdė savo viešą pažadą?

Pažiūrėkim į Ūkio ministerijos prezentacijoje pateikiamus “vaisius”:

  • statybų kainos mažėjo 30–50 proc.
  • telekomunikacijų iki 70 proc.
  • skambučių Lietuvoje kainos 4-19 ct/min
  • Sk. tarp organizacijos abonentų – 0 ct/min
  • kompiuterinė įranga – 33,19 proc.
  • raštinės ir darbo stalo reikmenys – 47,88 proc.
  • lazeriniai spausdintuvai – 43,80 proc.
  • originalių spausdintuvų kasetės – 5,75 proc.
  • biuro popierius – 28,63 proc.
  • degalai – nuolaida – 5-19 ct/l

Taigi efektas iš tiesų yra. Tačiau norėčiau atkreipti dėmesį, kad šis sutaupymas džiugina tik tas įstaigas, kurios atnaujina sutartis tipinėms prekėms, t.y. skelbia naujus pirkimus. Tarkime, skambučių (fiksuotas ir mob. ryšys) naujos kainos yra taikomos tik toms biudžetinėms įstaigoms, kurios konkursus skelbia dabar. Tos, kurios šiemet arba apskritai pastaraisiais metais neskelbė naujų konkursų, moka daugiau. Kai kurios – net po 70 centų už minutę. Tai reiškia, kad valstybė didelio staigaus sutaupymo efekto iš ryšio ir kitų paslaugų neturės tol, kol neprasisuks ratas, kurio metu visos biudžetinės įstaigos paskelbia naujus pirkimus (sutartys sudaromos max. 3 metams). Tai nesumenkina Ūkio ministerijos pastangų, tiesiog atkreipiu dėmesį, kad “pirkti trečdaliu pigiau” ir mokėti pagal seną galiojančią sutartį yra du skirtingi dalykai.

Taigi kitas svarbus žingsnis, kurio neprotekcionistinis verslas tikisi iš Ūkio ministerijos – kad šie tipinių prekių/paslaugų pirkimai (per CPO) maksimaliai išpopuliarėtų. Nes dabar CPO naudojasi tik 237 perkančiosios organizacijos, kai jų ant Lietuvos, pagal Viešųjų pirkimų įstatymą, yra apie 5.000…

O jei pridursime, kad Ūkio ministerijos rankos dar nepriėjo iki netipinių (IT sistemos, įvairi įranga, statybos, pan.) prekių pirkimo išskaidrinimo, kad savivaldybės ir jų įstaigos, įmonės yra praktiškai nekontroliuojamos  – gaunasi, Premjero pažadas dėl 3-4 mlrd. Lt bus neištesėtas dar ilgą laiką.

Šiandien spaudos konferencijoje nuskambėjo dar viena naujiena: po Naujų metų Viešųjų pirkimų direktoriaus poste nebeliks p. Vaičiulio. Sistema, kurią dabar turime, užaugo ir subujojo jam “kontroliuojant”. Taigi ministras pasakė, kad 2010 m. sausio 3 d. pasibaigus p. Vaičiulio kadencijai, jam nebus siūloma pasilikti. Garantuoju, kad šią žinią vežėjai-į-mišką supras kaip ženklą, kad laiko liko iki sausio. Kaži ar per likusį laiką p. Vaičiulis kibs į atlapus savo bičiuliams ir kontroliuos jų pirkimus, tad tik kvailiai nepasinaudos šia galimybe įsisavinti biudžeto lėšas ir įvykdyti metinius planus.

Beje, sistemos asas ir žinovas, įtariu, nesusiras darbo ir privačiose įmonėse – jo “work-around” žinios bus bevertės. Nes Ūkio ministerija žada, kad pasikeis žaidimo taisyklės (aš tuo labai norėčiau tikėti). Juk ne paslaptis, kad by default konkursai netipinėms prekėms/paslaugoms (IT sistemos, serveriai ir techninė įranga, transportas, statybos, remontas, kt.)  skelbiami tik tuomet, kai jau žinomas laimėtojas. Be abejo, pasitaiko išimčių. Taigi post-Vaičiulinė era gali atnešti Lietuvos rinkai labai didelių permainų: bus labai sunku tiems, kurie moka žaisti tik pagal senąsias taisykles, su patepimais ir pan. Ir, atitinkamai, turėtų atsigauti tie, kurie niekada neturėjo “ryšių”, o tik gerus produktus ir procesus.

Žinoma, su sąlyga, kad Ūkio ministerija nesustos arba nebus sustabdyta pusiaukelėje kelio pradžioje.

komentarų yra lygiai 13

  1. Deivė

    Ne visai sutikčiau – išskaidrinimas nebūtinai pakirs “ilgamečius nepajudinamus vienintelius tiekėjus”, jie tiesiog bus priversti susimažinti pelno maržas :)

  2. betkoks

    Valio. Einu alaus.

  3. Po to kai vakar ukio ministerija be konkurso liuobtelejo 60 milijonu menininku verslumui “statyti” nelabai tikisi panashiais pareiskimasi.

  4. Filas

    Dar vertetu Kreiviui uzsiimti visuomenes informavimo paslaugomis. Ten kas per sprendimu neaiskumas…

  5. Smagu girdėti geras naujienas, net nuotaika pakilo beskaitant. :)

  6. Kas dar smagu, kad tokių teigiamų sisteminių poslinkių galima pastebėti ir kituose vyriausybės priimamusoe sprendimuose. Džiugu, kad nepaisant viso senos sistemos pasipriešinimo ši vyriausybė šiaip taip išlaiko teigiamą kryptį.

  7. ewal

    žinau vieną vietą, kur juodai “daroma”. nesakysiu, kur, nes tai pas mane darbe.

  8. D

    Mobilusis ryšys po 0,7 Lt/min… Na ir kas, bet už tat įstaigų vadovų mobilūs telefonai kokie “kieti”. Na ir kas, ir net nesvarbu, kad 95 proc. funkcijų jie net nenaudoja, net nepupranta kam jos… Na ir kas, kad kieti tie jų telefonai, už tat pigūs jie visai – tik 1 lt. Tik kad ryšys brangus – po 0,7 lt/min…

    • Ūkio ministerija šitą dalyką sutvarkė labai paprastai: atskyrė mob. aparatų įsigijimą nuo paslaugos įsigijimo. Per CPO.lt galima pirkti tik ryšio paslaugą, todėl visuose naujuose pirkimuose nebėra galimybės pakišti aparatų.

  9. Karakumų asilėlis

    Neilgai matyt šiai vyriausybei liko gyventi, jei iš tikro tokias reformas daro viešųjų pirkimų srityje. Senoji nomenklatūra to tikrai neleis- tokie pinigai dingsta. Valatka matyt dar “rimtesnius” straipsnius dar “rimtesniais” pavadinimais ims rašyti, po du į dieną :)

    Beja, kur išėjo Zuokas ? Kad reitingų keltis tai aišku, bet į kokį postą ? Premjero ?

  10. azartas

    O nepagalvojot, kad savo laiku patys viešieji pirkimai ir buvo sugalvoti tam, kad pirkimai būtų skaidrūs? Dabar skaidrinsim tai, kas jau turėjo būti skaidru?
    Čia kaip su PĮ piratavimu – vieni sugalvoja apsaugoti savo programą ir tik spėjus ją išleisti keli tūkstančiai sėda galvoti, kaip čia ją “išdūrus”. Taip ir pas mus kiekvieną sykį taip pat, tuoj sugalvos, kaip apeiti tą paskaidrinimą.
    Mūsų necivilizuotoje Lietuvos visuomenėje galioja tik jėgos kalba – kaip mirtingumas keliuose pradėjo mažėti po drastiškų baudų ir automobilių konfiskavimo atsiradimo, taip ir korupcija pradės mažėti tik su realios baudžiamosios atsakomybės atsiradimu.

Jūsų komentaras