“Norfa” siekia našumo, o man norėtųsi “Mozzarelos”

Tinklaraščio skaitytojas komentare užklausė, ką mes manome apie “darbo santykius viename mažmeninės prekybos centre”. Istorija aprašyta čia, o esmė – štai šiame laiške:

Moralinę ir teisinę šio reikalo pusę išdiskutavo “Atgimimas”. Tuo tarpu mes turime galimybę atkreipti dėmesį į vadybinį šios istorijos aspektą.

1. “Norfos” parduotuvių direktoriai, be kitų gebėjimų, turi mokėti atleisti darbuotoją “be triukšmo”. Ir be išeitinių. Liūdna. Kadangi esu nuolatinis “Norfos” klientas, turiu netgi nuolaidos kortelę, išgyvenau mūsų mėsininko atleidimą šią vasarą. Nors jis buvo atleistas ir, matyt, be išeitinės, ir be triukšmo, tačiau mūsų bendruomenėje šis faktas neprasprūdo. Nes šašlykas suprastėjo, kažkoks gyslotas patapo. Kai paklausiau kasininkės, kodėl nebėra to mėsininko, tai ji prasitarė, kad “nesutarė su valdžia”. Tuomet su kaimynais nusprendėme, kad, matyt, konfliktas kilo nepaklusus valdžios reikalavimui kišti mums gyslotus šašlykus.

Kita vertus, laiške išreikšta tinklo vadovo retorika gali būti instrumentas siekti priversti pavaldžias parduotuves dirbti efektyviau (apie efektyvumą – truputėlį vėliau), t.y. tam tikras tonas, spaudimas, su aiškiu tikslu neleisti žmonėms atsipalaiduoti.

2. Iš laiško matyti, kad vadovas nėra patenkintas tuo, kaip parduotuvių direktoriai organizuoja darbą. Akivaizdu, kad iškelti target’ai nėra vykdomi. Ir tie target’ai, drįstu spėti, yra orientuoti tik į sutaupymą. O juk parduotuvės tikslas – parduoti kuo daugiau, ar ne taip? Bet pardavimai, kaip matome iš laiško, nėra tema.

3. “Norfoje” našumas (našumo norma) gerinamas išleidžiant darbuotojus atostogų. Sprendžiant iš laiško, gaunasi tokia grandinė: bankrutuosite –> jei nesugebėsite organizuoti darbo –> nes neužteks $ išmokėti atlyginimams –> norint išmokėti atlyginimus, reikia dirbti našiai –> reikia mažinti salės darbuotojų skaičių (atleisti, išleisti atostogų).

Čia panašu, kad turime atsakymą p. Šimonytei, nusistebėjusiai, kad verslas ėmėsi atleidinėti darbuotojus užuot visiems mažinęs atlyginimus. Beje, apie atlyginimus 2009-08-26 p. Dundulis, “Norfos” vadas, VZ.lt šnekėjo taip:

Rasa
Kada benueičiau į Norfą, ar ryte, ar vakare, kasinininkės visada atrodo nelaimingos. Kokį atlyginimą uždirba Norfos kasininkės ir kiti salės ar sandėlio darbuotojai?
Uždirba labai skirtingai. Kiekvienam darbuotojui yra mokama nuo jo asmeninių rezultatų. Praeitą mėnesį buvo sandėlio darbuotojų (krovėjų), kurie į rankas gavo 2.700 Lt. Aišku, yra tų, kurie gauna ir minimalų atlyginimą. Šiuo metu esame sandėlį tiek kompiuterizavę, kad matome, kiek laiko išdirba žmogus per dieną. Praėjusio mėnesio ataskaitoje buvo darbuotojų, kurie iš 170 sandėlyje praleistų valandų dirbo 90 val. Ir pardavėjų, ir salės darbuotojų darbo rezultatai yra kompiuteryje, maksimalus atlyginimas netoli 2.000 Lt į rankas.

4. Kelis kartus paskaičius laišką, susidaro įspūdis (pakomentuokite, jei manote kitaip), kad darbuotojų našumas apskritai keliamas kaip pagrindinis parduotuvės tikslas direktoriams. Jei tai yra taip, tuomet, man baisiai knieti sužinoti, kaip jis yra matuojamas. Paklausiu tvarkytojos, rimtai :) Šiaip, parduotuvės tikslas turėtų būti prekių apyvartumas + prekių turėjimas. Darbuotojų našumas niekada neduos tokių rezultatų, kaip paklausių prekių turėjimas, o nepaklausių – neturėjimas.

5. Paskutiniu sakiniu “Norfos” vadovas apeliuoja į sunkmetį ir perspėja, kad “viskas priklauso nuo parduotuvės direktoriaus gebėjimo organizuoti darbą”. Jaučiasi, kad vadovo kantrybė trūkinėja, kad nesusišnekėjimas su padaliniais tęsiasi jau kurį laiką. O gal tiesiog orientavimasis į darbuotojų našumą neduoda norimo piniginio efekto?

Norėčiau “Norfai” šioje vietoje truputėlį padėti. Šalia namų esančioje “Norfoje XL” lankausi labai dažnai. Todėl tiksliai žinau, ko joje nerasiu. Mozzarelos sūrio. Žuvies-ne-lašišos (lašiša užkniso juodai, norėtųsi ir bent jau karpio). Mėsos gaminių: buvo atsiradę dešrelių be E, bet jos greitai dingo, ir dabar liko visos su E. “Earl Grey” arbatėlės, ir tos nėra. Prieskonių – kai kokio prireikia, tai jo tikrai “Norfoj” nerasiu. Klausiau tvarkytojos – nepadėjo. Nėra prancūziško batono, itališkos duonos.

Bet užtat yra neskanaus lavašo. Nerius neseniai pamokė optimalių patiekalų iš lavašo, kuriuos gali pasigaminti net vyrai (tokie kaip aš). Bet taip gardžiai man nesigavo, matyt, dėl to, kad Nerius lavašą perka IKI.

Ir jei be lavašo dar galiu išgyventi, tai žuvies, gardesnio sūrio ir prieskonių ir dar kažko (klauskit žmonos) lekiam į MAXIMĄ. Ten (“Vynotekoje”) nusiperku ir alaus dėžę, kuri kartais leidžia man artimiausias dvi savaites išvengti “Norfos” apskritai.

Beje, kai kurių gaminių deficitas kyla ne iš mano kaprizų. Štai Amerikoje žmonės kenčia nuo žaislų trūkumo (verta paskaityti visiems “Norfos” direktoriams). Gan plačiai buvo nuskambėjęs ir atvejis, kai lietuviai parduotuvėse pasigedo padorių klaviatūrų. Deficitų laikai!

Ar parduotuvių direktoriai gali įtakoti asortimentą (jei taip, atvežkit į mūsų parduotuvę Mozzarelos, plz), prekių papildymo dažnumą, kiekius? Jei gali, rekomenduoju pasikonsultuoti su Audrium, kaip iš lentynų suvaldymo gauti pinigėlių. Jei negali (neleidžia geriau žinantis centriukas: pirkimų vadybininkai/ prekių grupių vadovai), tuomet parduotuvės direktoriams tikrai belieka ieškoti būdų, kaip atleisti žmones be išeitinių.

PS. Visos prielaidos aprašytos remiantis tik minėtu “Norfos” vidinio susirašinėjimo laišku ir asmenine patirtimi. Aš nežinau, galbūt minėtą laišką sekė kitas, su subject: That was joke! – tai keistų situaciją iš esmės :)

komentarų yra lygiai 18

  1. atidarytuvas

    prie mano namų esančioje norfoje asortimentas – kaip ir “tavojoje” – klaikiai nevykęs ir visvien gaučiau eiti į iki arba maximą. ir itin dažnai sergama matyt visų mūsų prekybcentrių liga – kai prekės pabrangsta, kol jas atneši nuo lentynos iki kasos. yra šalia namų norfa, bet niekada į ją neinu. paeinu keliasdešimt metrų iki iki. jeigu skaitytų tas juokinga pavarde, tai čia – Klaipėdoje, Liepojos gatvėje.

  2. Norfa yra, o prekių nėra.
    Senai ką bepirkau kurioje nors iš šio tinklo parduotuvių (apart “druskos ir degtukų”), bet menu laikus kai skrudinti, sūdyti žemės riešutai Norfoje prie mano namų buvo skaniausi ever. Ne Mozzarela, žinoma, bet irgi gardu.

  3. Lili

    Iš autoriaus nurodyto VZ.lt interviu su Dunduliu:

    genute
    Ar vis dar pats tvarkote lentynas ?
    Neseniai tvarkiau Kupiškyje daržovių ir vaisių skyrių.

    Čia gal Dundulis irgi tokiu būdu gerina savo našumo rodiklius? :)

    • :)
      Manau, kad p. Dundulis tokiu būdu motyvuoja personalą ir rodo gero aptarnavimo pavyzdį.

  4. Daiva

    baisu,daugiau i Norfą nė kojos nekelsiu,jeigu šitaip elgiamasi su žmonėmis,man nereikia jų akcijų,pigaus kinietiško šlamšto galiu nusipirkti ir kituose prekybos centruose.Jau taip pas juos betvarkė didžiausia,o kai šitaip ištaškys darbuotojus,kas tada dirbs?Ne kartą Norfoje esu mačiusi kasininkes nelaimingais veidais,verkiančias salės darbuotojas,susinervinusias ir ant klientų pykstančias vyr.kasininkes.Linkiu prekybos centrų vadovams rašantiems savo pavaldiniams tokius laiškus kuo greičiau patirti jų dalią savo kailiu.

  5. @Daiva

    Daiva, iš to, ką teko girdėti, nei IKI, nei Maxima su darbuotojais žmoniškiau nesielgia (tik istorijos skirtingos), tai ir į jas kojos kelt nelabai išeitų :) belieka turgus ir ūkininkai

  6. Z

    Beje, dėl pasirinkimo – aš, kaip didelė įvairių pelėsinių sūrių mėgėja, negaliu sakyt, kad nusivyliau Norfos pasirinkimu – ypatingų rūšių gal ir nėra, bet paprastesnės – kaip ir visur (kaip tik užėjęs į, pvz., mažesnę Maximą nerastum), dargi padaro nuolaidų, ne tik sūriams, bet ir kitkam, niekad neteko grįžt iš Norfos susinervinus, kad kažko neradau, o poreikiai lyg ir nėra vien esminiai.

  7. Mergaite

    Man Norfa, labai pakeliui, kaip važiuoju namo. Bet esmė tame, kad jei prireikia ko nors, ko tikrai, žinau, kad Norfoje nerasiu, tai tiesiog vaziuoju kur nors kitur ir viską perku kitur.

    Nėra mano poreikiai kažkokie ypatingi, tiesiog tikrai jie neturi kai kurių produktų, kuriuos mėgstu.

    Pvz, tą pačia Mocarela :)

  8. Problema ne tik reikalingų prekių (ne)turėjime, bet ir pateikime klientui. Man Norfa patinka, nes šeštadienį iki 13-14val Vilniaus Norfos bazėj žmonių beveik nėra, žinoma + 5proc nuolaidėlė pamalonina. Parkingas tuščias, jokių eilių. Per pusvalandį apsiperkam savaitei (prekes renkam dviese). Problema, kad visada reikia žinoti kur tiksliai yra padėta prekė ir jei jos nesimato, tai pačiam pasiieškoti, kur ji galėtų būti padėta. Pvz sudėtos dėžės nepradarytos, dėžės neskaidrios, gali tekti atsidaryti ne vieną kol rasi, ko ieškojai… Kartais kantrybė trūksta… Kadangi Norfoj perkam visada tuos pačius produktus, tai apsisukam gan greitai. Bet jei nežinai, ko nori, ar ieškai, ko nors įdomiau… tai bet kuris kitas prekybos centras parduoti nori daug labiau :]
    Jiems reiktų pakoreguoti savo šūkį – Esu praktiškas ir LABAI kantrus pirkėjas :]

  9. Kaip verslo klientas perku maista didziuliais kiekiais. Apsipirkimas atrodo taip: pirmiausia vaziuoju i Norfa (nes kainos maziausios), nuperku viska, ko ten yra is man reikiamu prekiu. Tada likusias prekes nuperku kokioj nors parduotuvej pakeliui atgal. Rezultate antrojoje parduotuveje palieku mazdaug tiek pat pinigu, kaip ir Norfoje…
    Daznai nebuna net paciu elementariausiu produktu (pvz. agurku), o pilnos lentynos visiskai neapyvarciu sausainiu “gimines baliams” (pakuotes po 5 kg). Zodziu, kruva pinigu sudeta i prekes, kurios nedaro apyvartos, o reikalingu prekiu nera.
    Siais laikais Norfos kaip pigiausios parduotuves turetu pasiteisinti, deja, ju paciu darbo proceduros to nenori leisti. Kas is to, kad klientai atvaziuoja, jeigu jiems nera ka pirkt?

  10. is dales

    “Norfa” parduotuvėse nesilankau (Kaune Krėvės pr. esanti parduotuvytė neatitinka mano minimalių komforto reikalavimų), taigi pakomentuosiu bendriau, labiau apie kitus prekybos tinklus.

    Parduodamo maisto asortimentas man aktualus, tačiau į jį žiūriu nejausdamas priekaištų prekybos tinklui. Žinau, kad skanios silkės gausiu tik Maxima parduotuvėje. Skanios itališkos duonos ir salotų – Rimi. Ir kad niekur kitur nerasiu tokių skanių šližikų, kaip Iki parduotuvėse. (kalbu apie Kauną, ir be abejo tikiuosi jog visi suprantate kad dėl skonio nesiginčijama) :) ..Niekur nėra visų man skaniausių dalykų, bet nematau tame kažko blogo – vienur važiuoji išsiilgęs vieno skanumyno, kitur važiuoji išsiilgęs kito.

    Man aktualesnis aptarnavimas. Va savanorių pr. esančioje HyperMaxima kepinių skyriuje po atleidimų darbuotojų tikrai nebeužtenka. Koks rezultatas? Va šiandien mąstau, kad mielai suvalgyčiau “keptų galvijų kepenų”. Bet kaži ar su žmona važiuodami iš darbo šiandien užsuksime į HyperMaxima. Nes visdar nepraėjo slogus įspūdis po paskutinio apsipirkimo. Prisimenu, ir suprantu kad ne taip jau stipriai pasiilgau tų kepenėlių. Šiandien valgysiu kažko kitko..

  11. petras

    Aciu uz idomu straipsni :)

    Bet man kilo kitas idomus klausimas: skundziates, kad Norfoje maza pasirinkimo, nera tokiu ar anokiu prekiu. Bet ar nera taip, kad Jus nepatenkate i Norfos klientu rata, ta prasme, kad si parduotuve orientuojasi tik pensininkus ir zemesnes pajamas gaunancius zmones, kuriems Mozarellos siaip ar taip nereikia…?

    Pavyzdziui as nuejes i Norfa prie savo namu ten daugiausia matau senus zmones ir jaunas seimas, kurie atejo ne pasmaguriauti, o isigyti butiniausiu prekiu. Kadangi ten pigiau, todel galima atleisti piktas padavejas, nesvarias prijuostes ir kai kuriu produktu nebuvima.

    Taciau jei vadybininkai ten butu geri, esu tikras, kad sugebetu islaikyti ir zemas kainas, ir nepriekaistinga aptarnavima, ir platu asortimenta.

  12. Edvinas

    sveiki, dirbu Norfoje gan senokai. paprastai pats savininkas savo grasinimus raso regiono direktoriams sie persiuncia parduotuviu direktoriams, bet tas vyksta sms pavidalu, kad el. pastu kaip siuo atveju labai retai. tokiu grasinanciu sms per saveite direktoriai gauna vos ne po kelis. straipsnio autoriui idomi nasumo norma galiu paaiskinti siuo metu 2000 lt. dienai, 50 000 lt menesiui pvz. Jeigu prekybos centro dienos apyvarta yra 35 000 lt tai 35000 lt daliname is 2000 lt gauname, kad tame prekybos centre turi 17,5 darbuotoju, cia visiskai neatsizvelgiama i PC prekybines sales plota kuris tarp Norfos PC labai skirtingas. pagal tokias normas susidaro vaizdas, kad p. Dunduliui nebesvarbus jau ir patys pirkejai, cia siekiama tik maksimalaus pelno. Darbuotojai nera pajegus dirbdami jau triju zmoniu darba tinkamai aptarnauti pirkejus. Direktorius dirba savo direktoriaus darba + apskaitininko + vadybininko. Vedeja savo vedejos + seles kroviko + kasininkes. O apie kitas skyriu, apsaugos darbuotoju ar kasininkiu papildomas pareigybes nera jau prasmes rasyti. Todel atleiskite gerbiami pirkejai Jus jau liekate paskutineje vietoje.

    • Edvinai, o kas Norfoje matuoja, koks yra prekės (SKU) pelningumas ir apyvartumas? Kas už tai atsakingas? Tarkime, galima turėti didelę apyvartą ir nuostolį, bet galima turėti mažą apyvartą, bet pliusą. Pirmu atveju parduotuvė turės gerą našumą, o antru – blogą.

      • Edvinas

        tam yra prekybos direktorius kuris analizuoja PC apyvartas ir prekių grupių pelningumą, tačiau šiai dienai pelningumas įtakos parduotuvės darbuotojų skaičiui neturi. Jeigu mažėja parduotuvės dienos apyvarta vadinasi turi mažėti ir darbuotojų skaičius. Bet vėlgi kaip ir rašiau neatsižvelgiama į plotą, pelningumą. Juk parduotuvių plotas ypač Norfų yra skirtingas kur pvz. tarkim kokiam 15 darbuotojų aptarnauti 1000 kv. metrų plota ir tam pačiam sk. 1500 kv. metrų. O jeigu dar parduotuvė per du aukštus. Turiu atsiprašyti pirkėju, parašydamas, kad jie paskutinėje vietoje neturėjau to galvoje tiesiogiai, jeigu kas ne taip suprato. Bandau perteikti sistemos darbo ypatumus, specifika ir kodėl taip atsitinka, kad atėjas pirkėjas ne visada randa ar netgi neranda iš viso savo mėgstamos prekės. Šiuo metu parduotuvės darbuotojai nebedaro užsakymų, už juos tą daro kompiuterinė programa. Kuri naktį pagal pardavimus suformuoja užsakymus ir automatiškai išsiunčia centriniams sandėliams. Todėl pasak D. Dundulio nebereikalingi vedėjai, vadybininkai. Reikalingi tik prekių iškrovėjai kurie už nieką neatsakingi. Įsivaizduokite atveža prekes paletėse (kas dirbes prekyboje žino apie ka kalbu), kad bent jau prekės būtų supakuotos pagal prekių grupes. Tai
        nė velnio. Toje paletėje yra visko cukrus, miltai, saldainiai, sultys ir t.t. Netgi pasitaiko pramoninių prekių. Taip ir važiuoji pasiėmes paletę aplink visą salę. Kol iškrauni. Kur čia darbo našumas ; ) O prekių iškrovėjai, kadangi už nieką neatsakingi jiems yra svarbu iškrauti kuo daugiau palečių, nes nuo to priklauso jų darbo užmokestis. Taip dirbant stipriai nukenčia tvarka lentynose, neišlaikomas prekių išdėstymas, pražiūrimos realizacijos. Aš niekaip neatsistebiu. Kaip tai buvo įmanoma nuvaryti šitaip visa tinklą? Gerus, patyrusius darbuotojus apmokytus ir paruoštus darbui prekyboje lengvai atiduoti kitiems prekybos tinklams. Ir lengvai toliau praradinėti pirkėjus.

        • kac

          idomiai cia toj norfoj, turetu sku apyvartumus ziureti pirkimo vadovai ar vadybinbnikai, o del darbuotoju mazinimo, tai naturalu jei apyvarta krenta , tai automatiskai uzsakineja maziau prekiu, maziau prekiu maziau darbo parduotuves viduje(prekiu priemimas, krovimas, deliojimas(kuri dazniausiai mercandaizerizai juk ir atlieka) nauju prekiu uzsakymas)taigi maziua darbo maziau darbuotoju.

  13. […] kolega neseniai parašė komentarą apie “Norfos” darbo stilių. Aš taip pat esu rašęs apie prasidedančią […]

  14. laba diena gal kas turit p.Dundulio kontaktus ar bent elektronini pasta

    • donas

      kam tau to dundulio kontaktai – jis toks kosmonautas kad vistiek nesusikalbesi

Jūsų komentaras