Nori problemų – nusipirk VVS

puzzle.jpg

VVS – tai verslo valdymo sistema arba dar kitaip ERP, MRP ar dar koks nors sutrumpinimas, “tipo’: Axapta, Navision, SAP… Beje, problema ne VVS, o kaip ji diegiama, arba kam ji diegiama. Apie diegimus mes galėtume daug kalbėti, bet Lietuvoje dažniausiai atsitinka kaip visada. Kadangi bet koks IT diegimas yra gera proga sutvarkyti procesus, o procesų tvarkymas – tai pasikeitimai darbo veikloje. O mes gerai žinome, kaip tokius pasikeitimus mėgsta darbuotojai. Taigi pagrindinis užsakovo prašymas – nieko nekeisti procesuose. Ir tada gaunasi, kad kai IT diegėjai atėjo, buvo chaosas, o kai išėjo, gavosi kompiuterizuotas chaosas.

Bet tai tik viena IT sistemų diegimo pusė. Yra dar ir kita. O kokia naudą atneša IT sistemos? Galima pasiklausyti įvairių pasakų apie, tarkime, geresnį matomumą (visibility). Hmm, šiaip tai aš regėjimu nesiskundžiu, tai ką aš geriau pamatysiu? Duomenys. O kas man iš to? Kiek aš daugiau pinigų uždirbsiu? Šiuo klausimu galima nužudyti bet kurį IT sistemų pardavėją.

Taigi IT naudos:

  • Greitis – tiksliau greitai atliekami paprasti matematiniai skaičiavimai. Tarkime, veido atpažinimas vis dar priskiriamas prie sudėtingų skaičiavimų. Beje, paieška – tai vienas iš labiausiai laiką taupančių algoritmų.
  • Duomenų kiekis – pabandykite viską, ką turite savo nešiojamame kompiuteryje, atspausdinti ir nešiotis kartu su savim. O jeigu dar prijungsime internetą…

Taigi, jeigu jūs negaunate abiejų šių naudų kartu, tai galite sakyti, kad pinigus išmetėte veltui. Pabandykime panagrinėti keletą pavyzdžių. Kadangi Amazon jau išnagrinėtas, tai imkimės Google. Tai, kad Google turi daug duomenų, ir jos paieška sutaupo begalę laiko, turbūt nereikia ginčytis. Yra padaryti tyrimai JAV, kad jeigu projekto biudžetas mažesnis negu 20 tūkstančių USD, tai neapsimoka ieškoti informacijos apie analogišką projektą, o geriau jį atlikti pačiam. Beje, jau atsirado žmonės, kurie specializuojasi informacijos paieškoje naudojantis Google. Ir tai mokama paslauga.

Bet man visada kildavo klausimas dėl duomenų. Kiek jie kainuoja? Duomenų apsaugos įmonės mini tokį skaičių, kad vidutiniškai viena prarasta kompiuterinė byla kainuoja apie 200 USD. Taigi Google indeksuoja milijardus bylų, tai padauginus iš 200 USD … vienu žodžiu DAUG. Gal todėl Google ir yra lyderis paieškos sistemose.  Google aš suprantu, ši kompanija savo prakaitu duomenis surinko, o va Youtube arba Facebook duomenims surinkti įdarbino savo vartotojus. Kaip tai atsitiko, kad milijonai vartotojų, kaip skruzdėlės, sunešė kažkam turtus? Tai gal vis dėlto ne visas IT naudas išnagrinėjome?

Ne veltui sakoma, kad pinigai ir valdžia yra absoliuti vertybė, o apie IT suteikiamą valdžią panagrinėsime kituose įrašuose.

komentarų yra lygiai 15

  1. Būdamas IT sistemų pardavėju tokiam klientui atsakyčiau: „nusipirkus naujus įrenginius/įrankius pagaminama daugiau produkcijos, bet tai nereiškia, kad daugiau parduodama“.

  2. Kai puola IT, tai sunku nereaguot :]
    Parduodant IT projektus ir yra sunkiausia įrodyti klientui, kad jam nebūtina visko atsispausdinti. Ir kad tokios ir tokios ataskaitos dabar yra daromos tam, kad darbuotojas pagal jas parengtų naujas ataskaitas. IT iškarto leidžia gauti antrąją ataskaitą.
    IT sprendimai – tai ne tik greitis, tai mažiau darbo, mažiau bereikalingų darbuotojų, mažiau sugaišto laiko. Darbuotojų, ta prasme, kad jiems nebereiks gaišti laiko skaičiuojant kažkokias ataskaitėles, kurios išvis naudos neduoda, o egzistuoja tik todėl, kad nėra kaip peržiūrėti duomenų einant į valdybos posėdį. Juos reikia turėt “atsargai”.
    Sunkiausia ir yra pakilt virš kasdienių procesų ir realiai pamatyt savo veiklos tikslus, kuri informacija išvis reikalinga ir kokia ne.
    Iš patirties žinau, kad daugiau nei pusę funkcionalumo, įmonės iš pirmos sistemos perdaro per ateinanačius 5 metus nuo sistemos įdiegimo. Nes tik realiai dirbant galų gale įsisamoninama, kas tikslinga, o kas ne. PS: gerai, jei išvis suvokiama :]

  3. As pats esu IT sferoje pradirbes 15 metu. Todel duosiu ekstrimalu pvz. Projektas buvo apie 1.5 metu. Ir mes apie 30% funkcianalumo sumazinom, t.y. pazadejome kitoje versijoje. Bet kadangi buvome pikti, tai idejome statistika ant funkciju. T.y. uztenka atsidaryti dialoga, mes jau skaiteme, kad buvo panaudotas. Gal kazkas dialoga buvai atsidares del smalsumo? Po pusmecio pasiziurejome statistika. Taigi 2% funkciju sudare 99% viso naudojimu. Apie 90% funkciju nebuvo is viso panaudotos.
    O del sumazintu darbuotoju tai teko ir matyti, kai viena buchaltere keite i IT admina. Gavosi lygiai du kartus brangiau. Lietuvoje vykdomi projektai daznai neturi masto, kad realiai ka nors sutaupyti. O jeigu ir gauname, tai atsipirkimo periodas labai ilgas gaunasi. Daznai mada, buna pagrindinis stimulas :(

  4. Evaldas

    Tema beveik filosofinė, būti ar nebūti :)
    Patirtis panašiai, kaip ir Audriaus…

  5. Jei vienas pareigas reikia pakeisti kitomis, tai įdinga sistema arba nebuvo suvokimo kaip sistemą realizuoti. IT Lietuvoje pradeda stipriai keistis. Nuo matematinio modelio einama prie sąsajos su vartotoju. Juk ne kompas dirba su sistema, o žmogus.
    VVS esmė ir yra mažiau darbuotojų, greitesnis ir tikslesnis darbas.
    Dabar dirbu prie projekto kuris tęsiasi nuo 2001 maždaug. Ten žmonės laukia 15 minučių, kad pamatytų spausdinimo formą, kurioje parašyta “Tokiu ir tokiu nutarimu, nuo tokios ir tokios datos, šioje dalyje Jūs negalite atsispausdinti šio dokumento.” Tada darbuotojas dar 10 minučių maigo viską iš eilės, kol galų gale vėl palaukęs 15 minučių gali atsispausdinti tą patį dokumentą.
    Mes siūlom – 5000lt plius klaidų taisymas mūsų sąskaita ir Jūsų keli šimtai darbuotojų nelauks du kartus po 15 minučių. Esmė, kad kartu laukia ir klientas. Paskaičiuokit kiek kainuoja įmonei pora šimtų darbuotojų tuščiai pusę dienos žiūrintys į ekraną …… apie motyvaciją išvis nekalbu…
    Atsakymas buvo – pamastysim. Man norisi net for free padaryt, darbutojų gaila, bet kad ir mums valgyt noris :]

  6. arune

    Urbokida, puikus pavyzdys, bet klausimas lieka neatsakytas: tai kiek as daugiau uzdirbsiu litu investaves tuos 5.000?

  7. Cia labai geras pvz. Ypatingai darbuotojiems patiks nauja sistema. Seniau jie visa diena buvo uzsieme laukimu, o dabar kai kas gali ir darbo vieta prarasti, nes tiek laiko nereikia laukti. Manau, kad darbuotojai padarys viska, kad irodyti, kad sistema neveikia. Nes eina kalba ne apie darbo vieta, o apie seimos gerove – jeigu busi atleistas. Tokia klientu darbuotoju elgsena yra IT projektu kasdienybe.

  8. Siuo konkreciu atveju islosia darbuotojai, nes jie greiciau sudaro sutartis ir del to komisini gauna jie, o ne tarpininkai, su kuriais sias sutartis galima sudaryt tiesiog telefonu…. laukti nebereikia :]

    Imonei pagereja ivaizdis. Reiktu konkreciai paziuret ar sutartis is darbuotojo ir is tarpininko nesa vienodai pelno savininkei. Jei vienodai, tuomet papildomos naudos nulis (sutartis vistiek bus sudaryta tik neaisku kokiu kanalu), dideja tik sudaromu sandoriu skaicius laiko vienetui. Taciau jei darbuotojo sudaroma sutartis yra naudingesne uz tarpininko, tuomet realiai galima paskaiciuot nauda.
    PS: jei imone turi 100 darbuotoju ir nusiperka VVS, tuomet jai reikia maziau darbuotoju toms pacioms funkcijoms atlikti. O kas jei imonej dirba 100 zmoniu ir del nusipirktos VVS, imone gali padvigubinti teikiamu paslaugu skaiciu nepriimdama papildomu darbuotoju, bet perkvalifikuodama dali jau turimu? Va cia jau ir paskaiciuojama nauda ir budas sumazinti pasipriesinima sistemos diengimui :]

  9. labai įdomi tema, bent aš pritarčiau Evaldui ir priskirčiau ją prie filosofinių. Čia Audrius užklausė “O kiek aš daugiau pinigų uždirbsiu?”… Šį klausimą būdamas diegėju girdėjau ir aš. Jau sakyčiau aiškiai išsiskiria tipažas verslininkų kurie užduoda tokius klausimus. Tai tokie naujosios kartos vadybininkai ragavę daug ekonominių mokslų ir vienintelis būdas su jais kalbėtis tai kiekvieną žodį iliustruoti litais (jokiu būdu nesakau kad tai gerai ar kad tai blogai). Šiaip labai keistų situacijų buvo. pavyzdžiui pakviečia susitikt, teigia kad jam reikia IT sprendimo, atsakai kad “OK padarysim” o tada jis užmuša tuo chrestomatiniu klausimu “O tai kiek aš iš to uždirbsiu?”… :) Taigi tokiems verslininkams yra savas metogas ROI skaičiavimas t.y. akcentas: kaip tai atsipirks… Nu jau tokių juokingų skaičių prigeneravom… tipo sutaupom per dieną kelias sekundes, po metų gaunam sutaupytas 100 d. ir va – atsipirko… Man dažniausiai tai keldavo juoką tokie motyvai, bet su tais verslininkais tai veikdavo….

    O šiaip būdamas dabar jau ir Užsakovu gerbiu tokius vadovus (ir pats tik taip elgiuosi) kad prieš kalbant su IT diegėjais jau patys yra atsakę į klausimą ko man reikia, kiek aš iš to uždirbsiu, kiek aš galiu investuoti ir pan.

  10. arune

    Investicija ir yra tai, kas turi atsipirkti. Priesingu atveju tai tiesiog islaidos. Dėl to ir tie klausimai apie pinigus , kai uzeina kalba apie investavima i ERP…

  11. Evaldas

    labai daug nesinori blevyzgoti. bet aš asmeniškai persirgau šios ligos tokiomis stadijomis:

    1. kai nieko neskaičiuodavau, žavėjimasis technologijomis

    2. kai skaičiuodavau sutaupytas darbuotojų sekundes (po to tik supratau, kad jos nieko bendro su siekiamu rezultatu neturi)

    3. kai pradėjau skaičiuoti “svetimus” pelnus, tiksliau siūlyti tai, kas padeda uždirbti (klientų supratimas ir sugebėjimai mane nuvylė – net sunku patikėti kiek žmonių nenori uždirbti  tad norėjosi kaip geriau, gavosi kaip visada)

    4. būti atsakingam už savo darbą-kūrybą (ne viskas yra pelnas, žinau su Goldratistais čia galim ginčytis, bet kartais atrodo, kad siekis padėti klientui uždirbti pavirsta eiliniais, pigiais lozungais…)

  12. Perskaičius kažkaip man pasirodė, kad čia suplakta dvi skirtingos IT sistemų sritys. (1) Pradžioje įrašo buvo kalbama apie VVS arba sistemas, kurios skirtos valdyti įmonių verslą (arba kompiuterizuoti verslo procesus), o (2) įrašas užsibaigė Youtube ar Facebook pavyzdžiais, kas yra sistemos, skirtos tiesioginėms paslaugoms klientams teikti.
    Mano manymu, VVS nauda gali būti matuojama sutaupytais ar uždirbtais pinigais (optimizavus vidinius procesus), sumažėjusiomis žmogiškosiomis klaidomis ar pagerinta darbo kokybe. Tuo tarpu minėtų internetinių sistemų nauda arba atsiperkamumas priklauso tiesiogiai nuo to, kiek tos paslaugos suteikia klientams naudos ir atitinkamai atneša pinigų.

  13. Truputi ipylsiu i diskusija zibalo. Facebookas yra antros kartos CRM (kai viskas yra internete), o CRM yra VVS dalis. Tai tada, kodel Facebooko negalima laikyti VVS dalimi

  14. Paprastai CRM sistemų pagalba nėra suteikinėjamos įmonės pagrindinės paslaugos klientams – čia, matyt, ir būtų pagrindinis skirtumas. Iš to, aišku, ir išplaukia visi kiti mano minėti niuansai.
    “Antros kartos CRM” termino neteko girdėti. Galbūt, Audriau, čia turėjai omenyje SAAS principą? Tokiu atveju, visvien lieku prie savo nuomonės :)

  15. […] naudos paskaičiavimas sukėlė diskusijas. Todėl teks truputi apžvelgti sunkumus norint įvertinti IT […]

  16. […] kelias savaites diskutavote apie ROI, investicijų atsiperkamumą… O kaip manote, kada atsipirks ir kaip bus išmatuota šių […]

  17. Jei idomu kaip atrodo projektas, kuomet is VVS tikimasi gauti naudos, bet viskas daroma, kad to nebutu, pasiziurekit vz e-laikrasti.
    Cia bandoma sukisti popierini laikrasti arba jo maketa i interneta. Arba analitikai nesupranta ka daro, arba VZ pusej sedi zmogus, kuris trukdo projekto realizacijai.
    Labai ilgai laukiau sito projekto ir labai dziaugiaus, kai tik atsirado. Galvoju klaidas pasitaisys…. , bet juo naudotis neimanoma. Tam kad perskaityt straipsni reikia nerealios kantrybes ir nepavargstanciu ranku stumdyti teksta klaviatura. Jei antraste uzkelta ant piesinuko, isvis liudna……
    Pabandykit :] bus aiskiau apie ka kalbu.
    Kam kisti pinigus i vvs, kuri nekuria, o atkartoja veiksmus atliekamus dabar. VVS turi buti dabartinis sistemos optimizavimas, o ne kopija. Tada bus labai paprasta ir nauda paskaiciuot. Sukeliu i VVS tokius procesus, realizacija kainuoja tiek, klaidos kainuoja mazdaug tiek, reali nauda – tokia.

  18. […] išmetamas. Bet vis dėlto kažkaip norisi užsidirbti viena, kita skatiką iš IT. Buvo keletą straipsnių apie IT naudas, todėl nesikartosiu, o pabandysiu sukelti diskusijas norėdamas patikrinti, kiek mano prielaidos […]

Jūsų komentaras