Ar būna idealūs procesai?

Užvakar susitikimo su klientu metu, įmonės vadovas manęs paklausė, ar įmanoma sukurti sistemą (įmonę) su idealiais procesais. Natūralus mano atsakymas buvo „aišku – ne“. Klientas iškart paklausė: „Kodėl?“.

Tiesą pasakius, aš niekada nesusimąsčiau, iš kur atsiradęs mano įsitikinimas, kad neįmanoma sukurti įmonės su ideliais procesais, ir kodėl visada yra vietos tobulėjimui. Viena iš priežasčių yra tai, kad pasaulyje yra vienintelis nekintantis dalykas – tai pastovaus kitimo dėsnis. To pasekoje procesai, kurie galbūt idaelūs esant vienoms aplinkybėms, po kažkurio laiko tampa nepakankamai tobuli dėl pasikeitusių aplinkybių. Juk aplinkybės keičiasi: rinkos, klientai, konkurentai, tiekėjai, pažiūros, mados ir pan. Beje, daugelis „šventų karvių“ tai ir yra kažkada buvusios idealios/progresyvios taisyklės, tapusios plėtros stabdžiais dėl pasikeitusių aplinkybių. Kol pasaulis keisis, tol sistemos turės keisti savo proocesus. Uždaras ratas: pasikeitusios aplinkybės skatina įmones keistis. Pasikeitusios įmonės keičia aplinkybes, kas savo ruožtu reikalauja įmones keistis – kaip dainavo Elton John: „Cycle of life“.

Tačiau besikeičiančios aplinkybės nėra vienintelė priežastis, dėl ko niekada nebus tobulų procesų. Bet koks procesas turi vieną silpnybę – kiekvienos programinės įrangos silpniausia vieta yra tarpinė tarp klaviatūros ir ekrano – tai yra žmogus. Žmogus visada sugebės arba neteisingai ištraktuot nustatytą procesą, arba nuspręs patobulint (nepaklusti procesui). Tai eilinį sykį šiandien turėjau progos įsitikinti. Tai buvo situacija, kai buvo duoti aiškūs nurodymai (pakartoti kokius 3 kartus:), kokie yra tam tikros situacijos reikalavimai. Tačiau kažkodėl žmogus, turėjęs atlikti tam tikrus veiksmus, nusprendė, kad tie dalykai vyksta kitaip, nors tai jis darė pirmą kartą. Kodėl žmonės negali laikytis proceso?

Kita vertus, galbūt proceso nesilaikymas ir yra progreso variklis? Iš tikrųjų tai yra esminė dilema: laikytis proceso ar nesilaikyt iproceso, ir koks turėtų būti tas teisingas sprendimas?

Taip pat būtų smagu išgirsti ir ką mano šio blogo skaitytojai šia tema.

komentarų yra lygiai 6

  1. lina

    ar gali laikytis proceso, jei manai, kad is tiesu galima tt dalykus padaryti kitaip: geriau, operatyviau, praktiskiau etc. arba jei is esmes nesutinki su nustatyta tvarka? procesas – neatskiriama organizacijos dalis, o jo nesilaikymas neleidzia “progreso varikliui” uzgest, tad nenustebkite, kad kartais tenka uz tai sumoket.

  2. Natūralu, kad patobulintas procesas jau nėra senasis procesas. Todėl ‘techniškai’ naujasis procesas yra pažeistas senasis.

    Tačiau prieš tobulinant procesą, būtina suprasti esamą procesą, priežastis ir prielaidas sąlygojusias tokio proceso atsiradimą. Kaip byloja japoniška kokybės ideologija – pirma padaryk tūkstantį kartų, o tik po to keisk.

    Tačiau didžiausia bėda yra su žmogiškąja savybe – noru būti kūrėju bei nenoru paklusti.

  3. lina

    idomu, kaip “robotuku armija” sukuria kompanijos konkurencini pranasuma? arba koks perspektyvus darbuotojas ilgai bus patenkintas paklusnaus vykdytojo vaidmeniu? reiketu detaliai paaiskinti, kodel proceso nesilaikymas gali atnesti neigiamu pasekmiu, o ne vien tik duoti atrajoti jau apvirskinta produkta – sukurta procesa. kazi.. ar darbuotojas labai versis lauzyt nustatytu proceduru, taisykliu etc, jei matys, kad jo iniciatyva yra priimama ir tinkamai ivertinama, bei supras, kokios gali buti neigiamos to pasekmes..

  4. […] ankstesnio įrašo komentare viena iš lankytojų paklausė: „Ar „robotukų armija“ yra įmonės konkurencinis […]

  5. […] kaita savaime nėra blogis. Apie tai jau rašė Nerius. Blogai, kai įmonė yra priklausoma ne nuo (ne)įdiegtų procesų, bet nuo […]

  6. Teisutis

    Proceso griovimas nėra progresas, lina. Skirkime sukūrimą nuo tiesiog griovimo, įsipareigojimų performulavimą ir sutarimų keitimą nuo tiesiog maišto, atsisakymo bendradarbiauti. Jeigu manai kad nustatytas procesas nėra tinkamas ir jį reikia tobulinti, laikykis privalomų proceso keitimo procedūrų.
    Tai ką tu manai būsiant “geriau” dažnai yra “blogiau” kitam, arba įmonei aplamai, o tai reiškia ir tau. Sprendimai “win-win” yra sunkiai randamas dalykas, kuriam reikia bendradarbiavimo visų susietų asmenų.
    Kita vertus, Neriau, ką reiškia maištai? Tai reiškia neparduotas idėjas, pažeidimus paties proceso formulavimo metu ir pernelyg didelį pasitikėjimą “spyrio į pasturgalį” metodu.
    “Tai buvo situacija, kai buvo duoti aiškūs nurodymai (pakartoti kokius 3 kartus:), kokie yra tam tikros situacijos reikalavimai.”
    Pirmą kart ir paskesnius irgi žmogus:
    1. nesuprato problemos (ar pakartojimas galėjo jam padėti suprasti?),
    2. turėjo abejonių dėl krypties,
    3. sprendimo,
    4. baiminosi galimų neigiamų pasekmių,
    5. žinojo realias kliūtis, bet nebuvo išklausytas.
    Sekančius dukart pakartojus buvo dar ir įžeistas, nes jam tuo pačiu buvo netiesiogiai pasakyta, kad jis bukas. Klasikinis pavyzdys TOC temai apie “gerą” žmonių vadybą :) .
    Tai kur čia procesas? Ar procesai privalomi tik “engiamiesiems”?

  7. Teisutis

    Irgi geras: puoliau komentuoti komentarus, o ne straipsnį.
    Ar būna idealūs procesai? Ne. Net ir ten, kur tai itin svarbu, o pasekmės būna katastrofiškos – prisiminkim “Titaniko”, Černobylio AE katastrofas, iššauktas būtent procesinių pažeidimų sąmoninga žmogus valia, jau nekalbant apie daugybines lėktuvų katastrofas.
    Tai kodėl, po velniais, nesilaikoma? Ogi dėl mano minėtų ankstesniam komentare aplinkybių.
    Ar verta aplamai siekti idealių procesų? Mano interpretacija ir supratimu – neverta, nes besistengdami sukurti idealų procesą neturėsime kada spręsti kliento problemų. “Pakankamai gerai”, “toleruotina” – procesai ir yra ta sritis, kur tai taikytina tiesiogiai.
    Turėtume stengtis ne išvengti bet kokių nuokrypių, o kontroliuoti nuokrypių nuo etalono dydį ir nustatyti aiškiai kas yra tas “pakankamai gerai”. Leidę tam tikrą nuokrypį verslo procesuose jį galime panaudoti POOGI tikslams, o gamyboje bei paslaugose padidinsime pralaidumą.

  8. Fwd

    Jeigu ant y ašies dėtumėme procesų efektyvumą, ant x reikėtų dėti laiką. Įmonėje, kuri neturi procesų keitimų proceso, esami procesai yra beverčiai. Jeigu jie ir veikia, jie tėra vienadieniai.

Jūsų komentaras